Gas och biobränslen på agendan i Almedalen

Vilka möjligheter kan gasen ge svensk industri? Det var temat vid ett av söndagens seminarium i Almedalen, arrangerat av Göteborg Energi och Energigas Sverige. I panelen deltog bland annat Åsa Burman, projektchef och VD för Göteborg Energis biogasanläggning GoBiGas, som valde att lyfta frågan om långsiktiga spelregler på marknaden.

– Kommunala och regionala energibolag har i hög grad bidragit till att ställa om energisystemet och det kommer vi att fortsätta med. Men om vi ska lyckas med storskaligheten och kunna räkna hem våra investeringar så behövs styrmedel och långsiktiga spelregler, sa hon.

Ingemar Nilsson, socialdemokratisk riksdagsledamot delade uppfattningen att styrmedel behövs men framhöll också behovet av en bred politisk uppgörelse runt energifrågorna.

– Sverige ska göra det Sverige är bra på, till exempel nya innovationer och demonstrationsanläggningar. Många av de förslag som finns med i utredningen om en fossiloberoende fordonsflotta 2030 är bra men det behövs en blocköverskridande överenskommelse i energipolitiken och där måste styrmedel och skatter ingå, sa han bland annat.

I seminariet deltog också Stefan Henningsson, klimatchef WWF, Tomas Hirsch, energiansvarig SSAB, Christer Segerstéen, ordförande Södra och Mikael Möller, näringspolitisk chef IKEM.

Användningen av biobränsle kan öka med hela 83 terrawattimmar fram till 2030. Det konstaterar företaget Profu i en rapport som presenterades vid ett seminarium arrangerat av Svebio i söndags. Göteborg Energi, som varit med och finansierat rapporten representerades av strategichef Ann-Marie Lindell som deltog i paneldiskussionen.

– Vi måste våga sätta upp långsiktiga och höga mål för andelen biobränslen. Dessa saknas i dag. Därefter kan vi diskutera styrmedel och hur vi bästa ska använda dessa bränslen på det mest effektiva sättet, sa hon bland annat.

Vid seminariet, som passande nog hölls på flaket till en 74-tons flisbil från Söderenergi, deltog också Gustav Melin, VD för Svebio, Maria Sunér Flemming, Svenskt Näringsliv, Per Kågesson, debattör och författare och Karin Medin, VD för Söderenergi.

Hela rapporten finns att läsa på Svebios hemisda: www.svebio.se