Göteborg Energi DinEl inviger briljant tunnel i Tynnered

Göteborg Energi DinEl inviger briljant tunnel i Tynnered

Under hösten 2013 genomförde Göteborg Energi DinEl en omröstning om vilken gångtunnel i Göteborg som hade störst behov av upprustning. Göteborgarnas val blev gångtunneln under Briljantgatan i Tynnered. I dag, tisdagen den 27 januari, invigs tunneln som rustats upp tillsammans med Trafikkontoret och Trygg Vacker Stad.

– Omröstningen gjordes i syfte att sprida kunskap om hur enkelt det är att bli energismart. Göteborg Energi DinEl vill visa hur viktigt det är att använda energi på ett klokt sätt och i detta fall använda belysning på rätt ställen, säger Roger Sundemo, VD på Göteborg Energi DinEl.

Upprustningen av tunneln har skapat ett stort lokalt engagemang, bland annat hos elever och föräldrar på Tynneredsskolan som önskat se åtgärder för den mörka och ganska otrevliga tunneln. Förhoppningen nu är att tunneln med hjälp av konst och ljus ska bli tryggare och trevligare för alla som bor och rör sig i området.

I samband med utformningen av ljuset i tunneln har bland annat ljusworkshops hållits med boende på plats. Engagerade ungdomar i stadsdelen Västra Göteborg har haft många idéer och tyckte det var kul och intressant att jobba med ljus.

– Lysande kristaller i olika färger skapar illusionen av en gruva, säger konstnären Peter Ojstersek som arbetat med ljussättningen tillsammans med ljusdesigner Kajsa Sperling.

Projektet med upprustningen drivs genom Trygg Vacker Stad och Trafikkontoret och har delfinansierats av Göteborg Energi DinEl och Stena Fastigheter Göteborg.

#briljantgatanstunnel

Läs mer om tunnelprojektet på dinel.se.

Frågor besvaras av tf VD Roger Sundemo 031-3464101 eller roger.sundemo@dinel.se.

Göteborg Energi DinEl AB är ett helägt dotterbolag till Göteborg Energi AB. DinEl verkar renodlat med elhandel och har ca 300 000 kunder i främst västra Sverige.Vår vision är att vi med våra kunders hjälp skall utveckla Sveriges bästa elhandelsföretag.