Maia Hirasawa är en av de musiker som tolkat Göteborgarnas energiförbrukning.

Kilowattimmar blir musik i Energisymfonin

Göteborgarnas energiförbrukning blir musik. I Energisymfonin tolkas Göteborg Energis energikurvor och omvandlas till ett unikt musikstycke. Syftet med projektet är att sprida kunskap och medvetenhet kring energiförbrukning och hur vi tillsammans kan använda energin smartare.

– Energifrågan är en av vår tids viktigaste utmaningar och ändå är det svårt att prata om el och kilowattimmar på ett sätt som engagerar. Musik är ett språk som alla kan ta till sig oavsett ålder, kultur eller etnicitet. Med Energisymfonin vill vi visa att alla som bor i Göteborg är med och påverkar hur mycket energi som går åt i staden varje dag. Om vi hjälps åt kan vi tillsammans påverka energiförbrukningen. Ingen kan göra allt men alla kan göra något, säger Anna Honnér, marknads- och försäljningsdirektör på Göteborg Energi

Kompositören bakom symfonin är musikern Klas-Henrik Hörngren (från Klabbes bank). Stycket framförs tillsammans med Maia Hirasawa (text och sång), en stråkkvartett från Göteborgs Symfoniker och en barnkör från musikprojektet Side by Side by El Sistema. I Energisymfonin hör vi hur energiförbrukningen varierar under olika årstider och takten baseras bland annat på svängningarna som uppstår när en halv miljon göteborgare duschar, arbetar, lagar middag eller sover. De olika energislagen representeras av olika instrument, och intensiteten i energianvändningen speglas i musiken.

– Att få vara med i ett projekt som handlar om att få människor att bli medvetna om sin energianvändning känns grymt. Klimatfrågan är något som verkligen berör mig, och om vi kan beröra någon med Energisymfonin så skulle det kännas jättebra, säger Klas-Henrik Hörngren.

– Det som lockade mig med idén var dels att projektet i sig lät spännande, jag har ju aldrig sjungit efter grafer förut. Personligen tänker jag på miljön och framtiden hela tiden, försöker göra allt jag kan varje dag. Och samtidigt känner man ibland att jag är ju bara lilla jag, vad kan jag göra för skillnad? Det fina med den här idén är ju att man ser att de små sakerna faktiskt spelar roll om alla hjälps åt, säger Maia Hirasawa

All information om projektet finns samlad på: www.energisymfonin.se

Förutom en minidokumentär om arbetet med symfonin och musikvideon finns också mer kunskapshöjande information om göteborgarnas energiförbrukning och enkla råd om hur vi alla med små insatser kan bidra till ökad hållbarhet.

Pressbilder finns att ladda ner på:

För mer information kontakta: Cecilia Erdalen, pressansvarig på Göteborg Energi, 070-466 04 28