Omvänt mentorskap ger nycklar till framtiden

Nu drar Göteborg Energi och Västra Hisingen Basket igång ”Key2Future” – ett omvänt mentorskapsprogram där ungdomar blir digitala mentorer till cheferna på Göteborg Energi.

– Vår ledstjärna är inkludering, att mötas och lära sig av varandra. Den som inte förstår sin samtid kan inte heller fatta kloka strategiska beslut och den som är nyanländ eller andra generationens svensk behöver kontakter och stöd att komma in i samhället eller på arbetsmarknaden, säger Anette Myrheim, kommunikationschef på Göteborg Energi.

I veckan hölls det första mötet mellan mentorerna och deras adepter. Sex ungdomar från Västra Hisingen Basket och sex chefer från Göteborg Energis koncernledning parades ihop. Under våren och sommaren kommer mentorer och adepter att träffas fem gånger för att lära känna varandra och utbyta erfarenheter.

– Vi satsar på Key2Future tillsammans med Göteborg Energi för att leverera på löftet om samhällsansvar. Tillsammans vill vi öka inkluderingen i Göteborg och bygga broar, säger Ali Tabrizi, sportchef för Västra Hisingen Basket.

– Fokus för mötena är digitalisering i praktiken. Mentorerna får möta oss ”digitala dinosaurier” och inspirera oss att tänka nytt. Men samarbetet är också ett sätt att konkret jobba för minskade klyftor och ett mer jämlikt Göteborg. Vi är varandras nycklar till framtiden, säger Anette Myrheim.

Key2Future är ett pilotprojekt som pågår fram till september. Tanken är sedan att skala upp samarbetet så fler ungdomar och chefer får möjlighet att delta.

För mer information kontakta:

Cecilia Erdalen, pressansvarig på Göteborg Energi, 070-466 04 28, cecilia.erdalen@goteborgenergi.se

Ali Tabrizi, sportchef för Västra Hisingen Basket, 070-31 03 304

Ett komplett energiföretag med stark miljöprofil som tillsammans med våra kunder skapar hållbara energilösningar i dag och i morgon.