Nonstop Entertainment

Bjud med din hund på bio på Göteborgs dans- och teaterfestival!

Årets upplaga av Göteborgs dans- och teaterfestival kompletteras med en filmfestival i miniatyr. I samarbete med Bio Roy visas fem uppmärksammade filmer som alla har en stark koppling till festivalens program. Den amerikanska multikonstnären Laurie Andersons Heart of a Dog är en kärleksfull film om hennes hund Lolobelle, där alltså även hundar är välkomna i publiken.

-Idén om en mini-filmfestival växte fram spontant när vi upptäckte att det fanns flera kopplingar i årets program till filmer, berättar ansvarige producenten Yllka Sheqiri Albrektson, och vi är jätteglada för att Bio Roy nappade på vår idé att visa film under festivalen.

Under årets festival visas Galloping Mind som dessutom har Sverigepremiär. Det är en sällsam skildring av två tvillingars livsöden och regisserad av stjärnkoreografen Wim Vandekeybus, tillika ledare av kompaniet Ultima Vez. Martha & Niki är en fängslande berättelse om två dansares kärlek till dansen, till varandra och deras strävan efter framgång på den internationella street dance-scenen. Niki gästar dessutom street dance-kompaniet Twisted Feets GBG Dance Festival.

Filmen Chocolat är en sann berättelse om den första svarta cirkusartisten i Frankrike, Rafael Padilla, med James Thierrée i huvudrollen. Det blir dessutom Göteborgspremiär för den prisbelönta dokumentären Mr. Gaga som handlar om koreografen och dansaren Ohad Naharin, skapare av ett helt nytt dansspråk och ledare för Batsheva Dance Company. Slutligen visas det trollbindande kollaget Heart of a Dog, där Laurie Anderson berättar om sin hund Lolobelle och samtidigt utforskar stora frågor om samhällets förhållande till livet, döden och den ovillkorliga kärleken.

-Tanken på bio för hundar är vi inte först med, men idén är så underbart typisk Laurie Andersonsk, att vi inte kunde motstå den, fortsätter Yllka Sheqiri Albrektson.

Läs mer om filmerna under årets festival här!

Välkommen till en festival i rörelse; med premiär varje dag; 18-27 augusti!

Nästa upplaga arrangeras 18–27 augusti 2016 i samarbete med de stora scenkonstinstitutionerna och några av de fria scenerna i Göteborg. Under årets festival kommer delar av programmet dessutom att pulsera ut till flera olika platser i Västra Götaland i en ny regional satsning. Nytt är också att Stora Teatern är festivalens nav och nya mötesplats.

Samtliga biljetter till Göteborgs dans- och teaterfestival är släppta. Boka via hemsidan gdtf.se, besök, ring eller maila biljettkontoret på 031- 368 32 99 eller biljett@gdtf.se. Öppet må- fre 12-18, lör 14-18.