Programsläpp för Göteborgs dans- och teaterfestival 2016

Programsläpp för Göteborgs dans- och teaterfestival 2016

18–27 augusti 2016 är det återigen dags för festivalen som tar scenkonstvärlden till Västsverige. En fest i 10 dagar som bjuder på dans, nycirkus, teater och musik från världens alla hörn. Fredag 1 april presenteras för första gången programmet för Göteborgs dans- och teaterfestival 2016.

Årets festival är formad av ett team curatorer och bjuder på flera nyheter, samarbeten med flera scener och en kraftfull satsning i Västra Götaland. Den 1 april finns det möjlighet att intervjua curatorerna, Sarah Melin, Catharina Bergil och Johannes Öhman, på Stora Teatern.

Skulle du som journalist vilja veta mer om programsläppet 1 april och/eller boka tid för intervju med curatorerna anmäl dig genom att mejla till camilla.lindahl@gdtf.se eller ring 031-368 31 60.

Göteborgs dans- och teaterfestival äger rum 18–27 augusti 2016. Årets upplaga arrangeras i samarbete med GöteborgsOperan, Göteborgs Stadsteater, Backa Teater, Folkteatern Göteborg, 3:e Våningen, Skogen, Atalante, Högskolan för scen och musik, och Stora Teatern som nav och mötesplats. Under festivalen 2016 kommer delar av programmet dessutom att pulsera ut till Tjörn, Vara och Tanum i en ny regional satsning.

Göteborgs dans- och teaterfestival är en del av Göteborgs Stads kulturförvaltning med ny hemvist på Stora Teatern. Festivalen genomförs genom generöst samarbete med alla partnerscener. Med stöd av Västra Götalandsregionen, Statens kulturråd, kommunalförbunden Fyrbodal, Skaraborg, Kulturchefsnätverket i GR, Tjörn, Vara och Tanum samt EUs Kulturprogram genom samproduktionsnätverket NXTSTP.

Följ oss på: