Uppsala - cykeln har huvudrollen i centrum

Pressmeddelande   •   Sep 21, 2016 07:00 CEST

Foto: Uppsala kommun

Trafikantveckan rullar vidare och under veckan har Gröna Bilister publicerat goda exempel från föreningens nya bok ”Hållbar mobilitet från Umeå till Malmö”, som inspiration och motivation till kommuner som jobbar med att ställa om till fossilfrihet. Idag är det Uppsalas tur att uppmärksammas.

Med boken ”Hållbar mobilitet från Umeå till Malmö” vill Gröna Bilister skildra hur olika kommuner i Sverige arbetat för att skapa mer attraktiva städer, genom att skapa mer plats för gång, cykel och kollektivtrafik men utan att ta bort möjligheten att använda bil för den som verkligen behöver. Arbetet har handlat om allt från att bygga om gator och att utforma p-avgifter som får oss att tänka till en gång extra till att stimulera kommunens invånare att gå, cykla och ta bussen oftare.

-Uppsala är den enda stad, mig veterligen, där andelen cykel i centrum är större än andelen biltrafik, säger bokens författare Fredrik Holm, som under vintern och våren rest runt i landet för att både titta på förändringarna och intervjua tjänstemän och politiker. Spännande är också att Uppsala har utgångspunkten att staden ska vara tillgänglig för även dem med funktionshinder. Finns det plats för två rullstolar att mötas – då finns det plats för en hållbar mobilitet.

Gröna Bilister har tagit fram boken ”Hållbar mobilitet från Umeå till Malmö” i samarbete med organisationen Klimatkommunerna och med stöd från Trafikverket. Ett av skälen till att ge ut boken är att en mycket stor del av all biltrafik i Sverige sker inne i tätorterna, där det ofta finns bra alternativ till hands.

-Vägtrafiken är Sveriges kanske största utmaning på klimatområdet, säger Gröna Bilisters ordförande Johanna Grant, men får också stora konsekvenser i form av buller, föroreningar, hälsa och hur den formar våra samhällen och vår livsstil. Som en oberoende ideell aktör vill vi främja hållbar mobilitet och stimulera till en god balans mellan olika trafikslag. Därför vill vi särskilt uppmärksamma kommuner som hittar nya möjligheter att ersätta den biltrafik som är lättast att ersätta med andra transporter. Och den biltrafiken finns i tätorterna.

Mer information kontakta:

Ingrid Lembke von Scheele, Uppsala kommun

ingrid.von-scheele@uppsala.se

Fredrik Holm, författare, Gröna Bilister

fredrik.holm@gronabilister.se

Johanna Grant, ordförande på Gröna Bilister

johanna.grant@gronabilister.se

Beställ boken "Hållbar mobilitet från Umeå till Malmö" på Gröna Bilisters hemsida.

Gröna Bilister är Sveriges enda miljödrivna motororganisation, utser Miljöbästa Bil, granskar landets kommuner ur miljöbilsperspektiv och påverkar politiker. Gröna Bilister är en ideell förening och grundades 1994 med stöd av Naturskyddsföreningen och WWF. Gröna Bilister vill ha en miljöanpassad utveckling av biltrafiken som gör det möjligt  för kommande generationer att ha glädje av bilen.

Kommentarer (0)

Kommentera