Vem tar hem titeln Årets barberare 2019?

På söndag koras Årets barberare 2019!

Under hösten har drygt 50 barberare tävlat om finalplatserna i Årets barberare 2019. Det är tredje året som tävlingen körs, och det är den största och mest prestigefyllda barberartävlingen, öppen för alla i branschen. Förutom titeln Årets barberare så får barberaren även chansen att representera Sverige i Nordic Hair Awards 2020 i Köpenhamn.

Det är en hantverkstävling i hår och skägg, alternativt hår och rakning. Domarna bedömer enligt sju kriterier med totalt nio poäng, som bland annat innefattar teknik, form och styling. Under semifinalerna har domarteamet bestått av Kenneth Johnsson "freeSir2.0", master barber med 35 års erfarenhet. Amin Iranmanesh, Salong Randevu Barbershop (Årets barberare 2018 och vinnare av Nordens första barberartävling 2019). Cari Forsgren, Barberia Havanna (Årets barberare 2017).

- Det har varit inspirerande semifinaler med många barberare som presterat på hög nivå. Vi tycker egentligen att alla är vinnare, men så klart har några utmärkt sig lite extra. Men det har varit tight om finalplatserna, i sista tävlingen var det så jämnt att två barberare gick vidare - de hade exakt samma poäng och gick inte att skilja åt, säger huvuddomare Kenneth Johnsson.

Följande barberare är kvalificerade för final:

Västkusten

Omar Darwish, Sharper Barbershop

25 år och bosatt i Göteborg. Började jobba som barberare i Libanon när han var 15 år. Han kom till Sverige för fyra år sedan och har jobbat på Sharper Barbershop i Göteborg i tre år. Det är hans första barberartävling.

Östkusten

Mehmet Gultekin, Georges Klipp

28 år och bosatt i Stockholm. Som 15 åring började han jobba som frisör i Turkiet och har totalt 13 års erfarenhet. Kom till Sverige för fem år sedan och har jobbat i fyra år hos Georges Klipp i Spånga. Det är hans första barberartävling.

Alan Mannerstål, Mannerståls Herrfrisering

22 år och bosatt i Stockholm. Tredje generationens barberare. Han har gått frisörlinje på gymnasium och jobbat på pappas barbershop Roy & Son. I år öppnade han Mannerståls Herrfrisering i Gamla stan och för traditionen vidare. Det är hans första barberartävling.

Södra Sverige

Caroline Gustafsson, Barber Art & Crafts

34 år och bosatt i Trelleborg. Hon har en frisörutbildning i grunden och jobbar sedan sex år som barberare. Hon har varit på Savills Barber Academy i Sheffield i två omgångar och utbildat sig. Driver Barber Art & Crafts i Trelleborg. Hon ställde upp för andra gången i Årets barberare.

Övriga Sverige

Abbe Al-Jadir, Royal Barbershop

25 år och bosatt i Västerås. Han studerade i Irak och började jobba som barberare när han var 18 år, flyttade till Sverige för fyra år sedan. Han jobbade på Wau Barbershop, och har precis startat egen barbershop, Royal Barbershop i Västerås. Han ställde upp för andra gången i Årets barberare.

Finalen avgörs på söndag, den 24:e november, på #adaytomovember-eventet på Clarion Hotel Amaranten i Stockholm. Det är ett stort barberar- & skäggevent, som även bjuder på workshops med svenska och internationella barberare, utställare och pop up barbershop. SM i skägg 2019 avgörs i fyra tävlingsklasser. Allt överskott från eventet går till Movember Foundation, och deras arbete med mäns hälsa.

I finalen skruvas utmaningen upp ytterligare. I semifinalerna tävlade barberarna med egna modeller, i finalen lottas modellerna. De har 60 minuter på sig + 5 minuter för avslutande styling. Fyra internationella domare från UK bedömer tävlingen, bland annat Adee Phelan (en av UK:s mest kända frisörer som står bakom David Beckhams ikoniska mohikanfrisyr) och Jen Winters (som vannThe Great British Barber of the Year 2018).

Domare

Adee Phelan (UK)
Jen Winters (UK)
Paul Taylor-Clinch (UK)
Chris Brownless (UK)

Årets barberare anordnas av Barber Supplier Nordic AB samt Swedish Barber Association, en branschorganisation för barberare som startar under hösten 2019. I samarbete med Nordic Hair Awards kommer vinnaren och tvåan att få representera Sverige i Köpenhamn 2020.

Sponsorer:

Barber Supplier Nordic AB | Hair Magazine | Wahl by Intast i Stockholm AB | Reuzel | Mr Bear Family | SKNHEAD London