Satsa på kvinnorna – så bromsas fattigdom

”Vi behöver verkligen tänka på hur vi kan stärka afrikanska kvinnor”, säger Afrikachefen på Världsbanken, Hafez Ghanem i en intervju i Svenska Dagbladet (https://www.svd.se/bankchefen-antalet-fattiga-har-fordubblats).

I ett läge där tillväxten i de flesta afrikanska länderna är för låg för att för att ta kontinenten ur fattigdom pekar Afrikachefen på kvinnorna. Många flickor lämnar skolan, gifter sig tidig och föder många barn. Det höga barnafödandet och växande ungdomsgrupper gör att arbetslösheten ökar snabbt. Ett faktum som leder till ökande fattigdom.

Hand in Hand är organisationen som satsar på kvinnorna. Att stödja kvinnors förmåga och företagande är ett effektivt sätt att bryta fattigdomssprialen. En kvinna som börjar tjäna pengar lägger 90% av inkomsten på familjen, motsvarande siffra för män är 30-40 % (UNAC 2012). När flickor och unga kvinnor får jobb minskar både tonårsgraviditeter och barnäktenskap.

”En av de största utmaningarna för Afrika är att se till att afrikanska flickor stannar i skolan och att skapa fler jobbmöjligheter för kvinnor”, säger Hafez Ghanem.

Hand in Hand håller med och arbetar ännu hårdare för att stödja småföretagande bland kvinnor i Afrika.