Hemlighus på plats i Helsingborg!

Hemlighus på plats i Helsingborg!

Helsingborg kan nu erbjuda Nordens modernaste offentliga tillgänglighetsanpassade toalett! Idag invigdes spegeltoaletten på Kungstorget, en plats som många helsingborgare och besökare passerar. Den fräscha och unika toaletten är en viktig del i stadens satsning på att utveckla centrum.

- Det var en utmaning att få till en toalett där behovet är som störst och läget som känsligast, säger Martin Hadmyr, landskapsarkitekt. Utformningen med speglar gör att den reflekterar staden på ett fint sätt och inte direkt ser ut som en toalett.

Utformningen är unik för Helsingborg. Runt om byggnaden löper en text som bryter av speglarna och gör att den ändå syns bra. Toaletten är tillgänglighetsanpassad för att passa alla och ett besök på toaletten är tills vidare gratis. Avgiftsfriheten är på prov men om allt fungerar väl blir den permanent.

Spegeltoaletten är den första av tre nya toaletter i Helsingborg och en del i ett samarbete mellan Helsingborgs stad och JC Decaux.

JC Decaux är idag världsledande på att designa och underhålla offentliga toaletter. Företaget har installerat 3000 toaletter världen över och närmare 80 toaletter i Sverige. Reklam finansierar helt drift och underhålla av toaletterna. Helsingborgs stads avtal med JC Decaux omfattar idag cirka 230 gatumöbler, till exempel för staden unikt designade papperskorgar och tillgänglighetsanpassade toaletter.

- Toaletten Fenix är en helt ny typ av handikappanpassad toalett, som spolar rent både golv och toalettsits automatiskt efter varje besök. Det ska vara tryggt, säkert och rent för allmänheten när de besöker våra toaletter, säger Magnus Heljeberg, vd JC Decaux.

Helsingborgs stad:
Martin Hadmyr, landskapsarkitekt