Kommunstyrelsens förslag till omorganisation inom kultur- och fritidsområdena

Tisdagen den 11 mars presenterar kommunstyrelsen ett förslag på omorganisation inom kultur-, turist-, evenemangs- och fritidsområdena. Bättre samordning ska öka tillgängligheten av kultur- och fritidsaktiviteter för helsingborgare i alla åldrar.

Kommunfullmäktige har gett stadsdirektören i uppdrag att ta fram ett förslag till ny organisation för stadens samlade verksamheter inom kultur-, turist-, evenemangs- och fritidsområdena. Syftet var att föreslå en organisation som stödjer ett gemensamt synsätt för kultur- och fritidspolitik för att öka integration, jämställdhet, tolerans och förbättra folkhälsan.

I förslaget från konsultbolaget Public Partners presenterades en sammanslagning av kulturförvaltningen med fritidsverksamheten inom skol- och fritidsförvaltningen i en ny gemensam kultur- och fritidsförvaltning. Samt en sammanslagning av dagens kulturbolag och arenabolaget i ett gemensamt scen- och arenabolag under en gemensam ledning.

Förslaget gick i höstas ut på en bred remissrunda med berörda nämnder, styrelser och föreningsliv. Kommunstyrelsen lade stort fokus på att lyssna och ta del av de synpunkter som de berörda parterna framförde. Utifrån dessa synpunkter och efter partiöverläggningar presenterar kommunstyrelsen nu sitt förslag.

Kommunstyrelsens förslag
Kommunstyrelsen ställer sig bakom förslaget om ett gemensamt scen- och arenabolag. Vidare delar de den kritik som framförts under remissrundan om en gemensam kultur- och fritidsförvaltning. Kommunstyrelsen bedömer att det saknas starka argument för att motivera en så genomgripande förändring. En ökad samordning mellan de olika verksamheterna kan åstadkommas ändå.

Efter beslut i kommunstyrelsen och kommunfullmäktige inleds ett omfattande förberedande arbete och som kommer att pågå fram till årsskiftet 2014/2015 när organisationsförändringen träder i kraft.

Förslaget i sin helhet kan du läsa i det bifogade dokumentet.

För mer information kontakta:
Peter Danielsson, (M) kommunstyrelsens ordförande, telefon 042-10 50 87
Mikael Skoog, (S) kommunstyrelsens vice ordförande, telefon 042-10  59 67