Kullaledens nya webbplats ska locka både invånare och turister

Kullaledens nya webbplats ska locka både invånare och turister

I juni i år invigdes Kullaleden - nordvästra Skånes nya vandringsled. Nu tar leaderprojektet Kullaleden nästa steg genom att bland annat lansera en nya webbplats, kullaleden.se där det finns samlad information om ledens sträckning, hotell och restauranger. Syftet är att förenkla planeringen för såväl invånarna i nordvästra Skåne som för internationella besökare och researrangörer.

– Den nya webbplatsen för Kullaleden är ett betydelsefullt verktyg i marknadsföringen av destinationen Familjen Helsingborg. Möjligheten att kunna planera sin reseupplevelse innan man är på plats är en av de viktigaste faktorerna för att locka nya besökare. Här ska både turister och invånare på ett enkelt sätt hitta information och inspiration inför sitt besök. Webbplatsen är översatt till engelska och tyska, säger Britt-Marie Andrén, projektledare för leaderprojektet Kullaleden 2.0.

I september i år bjöd Familjen Helsingborg in ett antal ”testpiloter” från Tyskland som vandrade hela Kullaleden mellan Helsingborg och Utvälinge i Ängelholm under fem dagar. I deras utvärdering framgår betydelsen av att få utförlig information om boenden och restauranger samt längd och tid mellan olika sträckor. Annan information som efterfrågades var  ledens svårighetsgrad och kartor som kan laddas hem från webben. Testpiloternas utvärdering har legat till grund för webbplatsens innehåll.

– Med projektet Kullaleden 2.0 får vi en unik chans att testa vår konkurrenskraft på den internationella marknaden. Vi får även möjligheten att utvärdera standard, marknadsföring och utveckling inför det stora vandringseventet Eurorando 2016 som beräknas locka tusentals vandrare till Helsingborg, säger Emma Håkansson, turistchef i Helsingborg.

Gensvaret från internationella organisationer och agenter har varit mycket positivt:
- Jag är imponerad. Så många nyttiga upplysningar på en plats – och så mycket översatt, säger Lis Nielson, president i Europeiska vandrarförbundet ERA.

Fakta om leaderprojektet Kullaleden
Vandringsleden Kullaleden är resultatet av ett leaderprojekt i nordvästra Skåne som startade 2010 för att knyta ihop stigarna runt Kullahalvön. Skåneleden SL 5 började då vid Helsingborgs och Höganäs kommungräns i Domsten och vidare söderut via Helsingborg mot Landskrona. Det naturliga var att inkludera Kullaleden i Skåneleden som därmed fick 70 km ny led med start från Utvälinge på gränsen mot Ängelholm. Kullaleden är certifierad enligt internationell standard framtagen av ERA (Europe Ramblers Association).

Andra etappen av projektet heter Kullaleden 2.0 och har fokus på internationell marknadsföring samt att skapa en organisation för underhåll och utveckling. Kullaleden 2.0 är ett samarbetsprojekt mellan Höganäs och Helsingborg med Helsingborgs stad som projektägare. Projektet avslutas vid årsskiftet 2014/2015.

Läs mer på kullaleden.se >

För mer information, kontakta:
Britt-Marie Andrén, projektledare Kullaleden, tel: 070-758 65 39, e-post: bma@travelgatesweden.se
Emma Håkansson, turistchef i Helsingborgs stad, tel. 042 - 10 43 53, e-post emma.hakansson@helsingborg.se
Åsa Lundqvist Peyron, näringslivschef i Höganäs kommun, tel: 042 - 33 71 33, e-post asa.Lundqvistpeyron@hoganas.se