Tid:
2012-05-12 - 2012-05-13

Plats:
12-05-12: Köpenhamn (Frue Plads); första start kl. 10:45.  Helsingör, (Färjeläget); första ankomst ca. 12:45. Helsingborg (Sundstorget); första ankomst ca. 14:00. Nattvila på Hamntorget.
12-05-13: Helsingborg (Sundstorget); första start 11:00. Landskrona (Skeppsbron via Venterminalen); första ankomst ca. 11:35. Malmö (Stortorget); första ankomst ca. 14:00. Malmö (Scandic S:t Jörgen); prisutdelning ca. 16:30.

Oresund Electric Car Rally
Det internationella Oresund Electric Car Rally är Nordens första rally för elbilar genom två länder. Det körs som en manifestation för elbilen, den mest klimatkloka bil som just nu kan köras. Rallyt öppnas av Martin Lidegaard, Danmarks Klimat- & Energiminister, i centrala Köpenhamn kl. 10:45 på lördagen. Efter en 80 km lång tävling med energisnålaste körning pausar ekipagen först i Helsingör, där borgmästare Johannes Hecht Nielsen ansluter, därefter i Helsingborg.

Den 13/5 drar tävlingen vidare som ett regularity rally, från Helsingborg via Landskrona till Stortorget i Malmö för målgång och prisutdelning.

Tävlingen är öppen för renodlade elbilar och plug-in-hybrider. Såväl amatörer som professionella förare är välkomna, liksom både företagsbilar och privatbilar. I årets rally deltar bland annat Tina Thörner, med fem Världscup-segrar i Rally Raid på meritlistan, liksom dansstjärnorna Ann Wilson och Tony Irving.

OBS: rallyt är fulltecknat. Läs mer om på www.oecr.org.

Lördagen den 12 maj, kl. 10-16, firas Elbilens dag på Sundstorget i Helsingborg. Här finns möjlighet att provköra elbilar, elskotrar, elcyklar, funballz och segways. Elbilsrallyts deltagare tas emot och det bjuds på underhållning och radiostyrd show. Läs mer på http://www.helsingborg.se/elbilensdag