Stefan Solyom blir ny chefdirigent vid Helsingborgs Symfoniorkester

Helsingborgs Symfoniorkester har utsett Stefan Solyom till chefdirigent och konstnärlig rådgivare från och med säsongen 2014/15. Kontraktet löper under fyra år. Stefan Solyom efterträder Andrew Manze, som varit chefdirigent sedan 2005.

Bo Aurehl säger: "Stefan Solyom har ett mycket starkt stöd i Helsingborgs Symfoniorkester. Vår orkester ser alltid fram mot att arbeta med Stefan Solyom, som dirigerat oförglömliga konserter i Helsingborgs Konserthus.

Under perioden med Andrew Manze har Helsingborgs Symfoniorkester etablerat sig i musikvärlden. Lovorden i internationell press över inspelningen med Brahmssymfonierna och mottagandet vid de tre konserterna i Salzburg, är bevis på orkesterns goda anseende. När vi nu engagerar Stefan Solyom är det med högt ställda förväntningar på fortsatt konstnärlig utveckling.

Stefan Solyom kommer att leda det konstnärliga arbetet i nära samråd med mig och med orkesterns konstnärliga råd och programråd. Förutom de ordinarie abonnemangsserierna med symfoniska konserter delar Stefan och jag ett intresse och en önskan att nå ut till nya publikgrupper. Vi vill satsa på fler konserter för unga, och sociala insatser för människor som normalt inte söker sig till ett konserthus."

Stefan Solyom säger: "Det är med varmt hjärta jag tillträder posten som chefdirigent och konstnärlig rådgivare för Helsingborgs Symfoniorkester. HSO och jag har känt varandra i snart femton år, en relation som jag vet utgör en god grund för vårt framtida samarbete. Helsingborgs Symfoniorkester är en utomordentlig ensemble med hög potential, och jag gläder mig oerhört åt att få bli en integrerad del av orkesterns vidare utveckling. Jag ser fram emot många fantastiska konsertupplevelser, inte minst för barn och ungdomar - ett sammanhang där jag ämnar vara en drivande kraft. Jag är även oerhört glad att få tillbringa mer tid i Helsingborg, en stad som med sin skönhet och värme alltid har haft en särskild plats i mitt hjärta."

Stefan Solyom, kort biografi Stefan Solyom är född i Stockholm 1979. Han är utbildad vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm och Sibeliusakademin i Helsingfors. Bland hans lärare märks Leif Segerstam and Jorma Panula.

Stefan Solyom slog igenom när han år 2000 vann pris i den internationella Sibeliusdirigenttävlingen.

2009 utnämndes han till Generalmusikdirektor vid Deutsches Nationaltheater och chefdirigent för Staatskapelle Weimar. Där har han bland annat dirigerat nyuppsättningar av Eugene Onegin och Figaros bröllop samt nypremiärer av Rigoletto and Tosca. Stefan dirigerade även en kritikerhyllad uppsättning av Tristan och Isolde.

Stefan Solyom är förste gästdirigent hos Norrköpings Symfoniorkester. Tidigare var han Associate Guest Conductor hos BBC Scottish Symphony Orchestra, en titel som skapades speciellt för Stefan Solyom. Han har varit gäst hos Kungliga Filharmoniska Orkestern i Stockholm, Göteborgs Symfoniker och Lahtis Symfoniorkester. Bland gästspel bland tyska orkestrar kan nämnas Dresdens Filharmoniska Orkester, Gewandhausorkestern i Leipzig, Stuttgarts Radiosymfoniker och Tyska Kammarfilharmonin i Bremen. Han har även dirigerat Warzawas Filharmoniska Orkester.

Jämsides med hans karriär som orkesterdirigent är Stefan Solyom flitig som operadirigent. Hans debut på Kungliga Operan skedde redan som 20-åring år 1999. Sedan dess har han dirigerat en omfattande repertoar, bland annat Tosca (Parisoperan); Roméo et Juliette, Faust och Le Villi (Frankfurtoperan); Läderlappen och Barberaren i Sevilla (Komische Oper Berlin); Trollflöjten, Hoffmans äventyr, Falstaff och Trubaduren (Kungliga Operan), Rucklarens väg och Thomas Adès Powder Her Face (Bremens Musikfestival).

Stefan Solyoms diskografi omfattar bland annat Elgars violinkonsert med Catherine Manoukian, Poul Ruders Fairytale for orchestra, Widors Orgelsymfonier op. 42 och 81 och Franco Leoni’s opera L’Oracolo.

Bilder Stefan Solyom, Foto: Tony Briggs

https://www.dropbox.com/s/gcjql3mjxvlq4j3/TBX_0357.jpg https://www.dropbox.com/s/ir6izkild26a359/TBX_0121.jpg

Kontakt: VD och Konserthuschef Bo Aurehl 042-10 42 71 eller bo.aurehl@helsingborg.se

Konserthuset i Helsingborg är en funkisbyggnad med lovordad akustik och ett brett program för små som stora med artistelit, konserthuskör och inte minst Helsingborgs egen symfoniorkester, HSO, med chefdirigent och världsviolinisten Andrew Manze.

Konserthuset arbetar aktivt med att föra ut kulturen genom bland annat sända föreställningar live, presentera video i fullängd med öppen licens, aktiv närvara i sociala medier etc. Målet är att finnas där publiken finns, även innan den vet att den borde vara publik...