Den nya kundbarometern är ett viktigt steg i arbetet att bli bättre på att fånga upp feedback och utveckla relationen till hyresgäster.

Dagsaktuell bild av hyresgästernas vardag med Helsingborgshems nya kundbarometer

Hos Helsingborgshem pågår omställningen för fullt till att vara en ännu mer kundorienterad och lyhörd organisation. Ett av flera viktigt steg i detta arbete är att bli bättre på att fånga upp feedback och utveckla relationen till hyresgäster. Därför börjar Helsingborgshem nu arbeta med en helt ny kundundersökning som öppnar upp för att kunna jobba både snabbare och med ännu större fokus på kundperspektivet.

Målsättningen att hela tiden förbättra hyresgästernas upplevelse av sitt boende är inget nytt för Helsingborgshem. Sedan många år tillbaka har de boende haft möjlighet att svara på frågor och ge feedback genom en återkommande kundundersökning. Men i och med att omvärldens förväntningar ställer högre krav på snabbare och mer personlig kundkontakt satsar nu Helsingborgshem på ett mer modernt kundundersökningsverktyg.

- Den stora skillnaden med vår nya enkät är att vi nu kontinuerligt får ”ögonblicksbilder” av hur våra hyresgäster upplever sitt boende och att vi i vår verksamhet kan jobba mer proaktivt. I praktiken betyder det att vi betydligt snabbare än tidigare kommer att kunna åtgärda eventuella brister och återkoppla direkt till våra hyresgäster, vilket vi hoppas blir en bättre kundupplevelse, säger Sinna Broberg, marknadsanalytiker och projektledare för den nya kundenkäten på Helsingborgshem.

Den nya enkäten är ett delprojekt som ingår i en större förändringsprocess. Sedan ett par år har Helsingborgshem steg för steg strukturerat om sin verksamhet, för att ytterligare förstärka verksamhetens fokus på kundperspektivet. I detta arbete är verksamhetens strategi och ledord dialog och medskapande centralt.

- Vi vill fortsätta utveckla Helsingborgshem i nära samarbete med våra hyresgäster och vår målsättning är att försöka vara relevanta i de boendes vardag. Hyresgästernas enkätsvar och kommentarer blir därför en viktig del i vårt förbättringsarbete och kommer ge oss värdefull input till vad vi behöver förändra här och nu och vad vi ska satsa på framöver. Framåt vårkanten räknar vi med att ha fått fram ett bra underlag för att kunna dra våra första slutsatser, säger Charlotte Albertsson, ansvarig för Boendeutveckling och service inom Helsingborgshem.

Helsingborgshems kundbarometer börjar skickas ut till hyresgästerna från och med vecka 42. Nytt är att hyresgäster i samma områden får svara vid olika tillfällen. På så sätt får Helsingborgshem kontinuerligt en uppdaterad bild av kundernas upplevelse, både från enskilda stadsdelar och för verksamheten i stort. Under våren 2018 räknar Helsingborgshem med att ha fått fram ett första underlag som ger en tydlig bild av hur hyresgästerna upplever kundnöjdhet. Dialogen med hyresgästerna fortsätter sedan kontinuerligt under kommande år.

För mer information och frågor kontakta:

Sinna Broberg, Marknadsanalytiker och projektledare, Helsingborgshem
sinna.broberg@helsingborgshem.se

Charlotte Albertsson, Affärsområdeschef Boendeutveckling och Service, Helsingborgshem
Tel. 042-208079
charlotte.albertsson@helsingborgshem.se

Fakta om Helsingborgshems nya kundbarometer

• I enkäten svarar hyresgästerna på frågor om den egna lägenheten, Helsingborgshem som bostadsföretag och hur boendemiljön upplevs i allmänhet.
  • Kundbarometern sprids över tid till alla Helsingborgshems hyresgäster.
  • Resultaten uppdateras dagligen och integreras löpande i verksamheten.
  • Alla som svarar på enkäten är anonyma.
  • Enkäten avslutas med Ordet är fritt där hyresgästen kan skriva in egen återkoppling och välja om man vill lämna sina kontaktuppgifter och få personlig återkoppling från Helsingborgshem.