Skissen visar hur grönområdet och dammen vid Pålsjö östra kommer att renoveras. Arbetet startar i maj och planeras vara klart i september. Illustration: WSP.

Dammen vid Pålsjö östra renoveras

Nu är det dags att renovera dammen vid Pålsjö östra. Dammen ligger centralt och är ett viktigt kännetecken för området. Det blir en härlig grön plats med vattenspegel, sittplatser och lekytor.

Renoveringen startar i maj och planeras vara klar i september. Här blir nya planteringar, sittplatser, grillplatser och bättre belysning. Själva spegeldammen blir mindre, men med mer ytor vid sidan om. För barnen blir här klätternät, balansstockar och hoppkubb.

- I renoveringen har vi tagit till vara på idéer från boende kring grön samlingsplats och en vattenspegel i centrum. Vi tror det kommer att bli väldigt fint och hoppas det blir uppskattat, säger Hanna Meijer, bostadschef.

Renoveringen av Pålsjö damm har skjutits fram ett par gånger och är efterlängtad av de boende. 2016 bjöd Helsingborgshem in hyresgäster till dialog för att diskutera möjligheter kring att utveckla/renovera dammen. Studerande vid Malmö högskola tog fram förslag till ny utformning utifrån de synpunkter som kommit in.

- Dessa förslag blev tyvärr för dyra att genomföra fullt ut och arbetades därför om. Renoveringen blev ytterligare försenad på grund av högkonjunktur i byggbranschen och att det var svårt få entreprenör, fortsätter Hanna Meijer.

Upprustningen av gården och dammen har beviljats stöd från Boverket på 3,7 mkr. Den totala kostnaden ligger på cirka 10 mkr.

För mer information, kontakta:

Hanna Meijer, bostadschef
E-post: hanna.meijer@helsingborgshem.se