Dr. Björn Lundell, Högskolan i Skövde, en av arrangörerna till internationell Open Source konferens

Dr. Björn Lundell, Högskolan i Skövde, är en av arrangörerna till konferensen "International Conference on Open Source Systems" som arrangeras för fjärde gången: http://oss2008.dti.unimi.it/index.php?id=panel.htm

Dr. Björn Lundell är ordförande för den grupp som har granskat och beslutat om det vetenskapliga innehållet i ett av konferensens tre teman.

Konferensen är en del av "the 20th World Computer Congress (WCC 2008)" som arrangeras av IFIP (International Federation for Information Processing) i Milano 7-10 september.

På konferensen kommer Lundell dessutom att medverka i två paneldiskussioner, där den ena har fokus på möjligheter och risker med att nyttja Open Source i industrin. Denna panel arrangeras ihop med Pentti Marttiin (Nokia Siemens Networks) och Nico Schellingerhout (Philips), som alla är partners i det Vinnova-finasierade ITEA-projektet COSI. Deltar gör också Walt Scacchi (University of California Irvine, USA).

Den andra panelen arrangeras av representanter för arbetsgruppen för Open Source inom NESSI-projektet, som är en stor Europeisk satsning där många ledande företag och akademiska partner är med. På denna panel deltar, förutom Dr. Lundell, också Stefano De Panfilis (Engineering Ingegneria Informatica), Oliver Fendt (Siemens), Gregory Lopez (Thales), Michel Cezon (INRIA) samt Shane Coughlan (Free Software Foundation).

Deltagandet är ett viktigt led i att näringslivsförankra den nyligen etablerade grundutbildningen inom Open Source vid Högskolan i Skövde.

För mer information, kontakta gärna Dr. Björn Lundell

(bjorn.lundell@his.se)