SWIFT 2012 behandlar allt från flygplan till trafiksäkerhet

SWIFT 2012 behandlar allt från flygplan till trafiksäkerhet

Forskare inom informationsfusion möts i Skövde när Högskolan i Skövde arrangerar SWIFT 2012. Lärosätet har ett unikt forskningsprogram inom området. Flera av de organisationer som finansierar forskningsprogrammet finns på plats för att ta del av forskningsresultaten. Och det handlar om allt från piloter i militära flygplan till trafiksäkerhet.

Den 8 november arrangeras SWIFT 2012 på Högskolan i Skövde. SWIFT står för Skövde Workshop on Information Fusion Topics och är en årligen återkommande Workshop. Att det är just Högskolan i Skövde som arrangerar SWIFT är naturligt. Lärosätet driver sedan flera år tillbaka ett framgångsrikt forskningsprogram inom informationsfusion.

Ett av de projekt som presenteras under SWIFT rör informationsfusion i militära flygplan. Det är doktoranden Tove Helldin och biträdande professorn i datavetenskap Göran Falkman som beskriver den forskning de bedriver i samarbete med Saab Aeronautics. SWIFT-dagen innehåller också presentationer om informationsfusion vid industriell tillverkning och i trafiksäkerhetsarbete.

SWIFT 2012 besöks i år av representanter för de organisationer och företag som är med och finansierar forskningsprogrammet informationsfusion. SWIFT blir på det sättet en plats för möten mellan de som finansierar forskning och forskarna. Möten som i framtiden kanske kan leda till nya forskningsprojekt.

Här kan du läsa det fullständiga programmet för SWIFT 2012

För ytterligare information kontakta: Sten F Andler, programdirektör för forskningsprogrammet informationsfusion: tel. 0500-44 83 13

FAKTA: INFORMATIONSFUSION
nformationsfusion handlar om att samla ihop information från många olika källor, göra informationen så förståelig och användbar att det går att fatta bättre och snabbare beslut med stöd av den. Tillämpningsområdet för informationsfusion utvidgas hela tiden.

Högskolan i Skövde är en liten och modern högskola med högaktuella utbildningar och samhällsnyttig forskning. Vi utgår från verkligheten i dagens behov och morgondagens utmaningar. Våra studenter får förutsättningarna för att lyckas med sina studier och mål genom att vi gärna tänker nytt, är öppna för strategiska samarbeten med omvärlden och tar väl hand om våra studenter.