VINNOVA-projekt ska ge fler kvinnliga professorer

VINNOVA-projekt ska ge fler kvinnliga professorer

Eva Söderström är en av 16 kvinnliga forskare som under tre år får möjlighet att meritera sig till professor.

Under tre år får Eva Söderström från Högskolan i Skövde möjlighet att fokusera på uppgifter som är meriterande för att bli professor. Hon är en av de kvinnor som ingår i VINNMER, ett projekt finansierat av VINNOVA med syfte att få fler kvinnliga professorer på landets universitet och högskolor.
- Målet är att jag ska kunna ansöka om att få bli befordrad till professor innan dessa tre projektår är över, säger hon.

Meriteringen i fokus
Eva Söderström är universitetslektor i datavetenskap vid Högskolan i Skövde. För 4,5 år sedan disputerade hon och sedan dess har hon varvat undervisning och forskning med administrativa uppdrag. För ungefär ett år sedan lämnade hon in en ansökan till VINNOVA om att få ingå i VINNMER, en relativt nystartad satsning på kvinnliga forskare.
- Syftet med VINNMER är att ge kvinnliga doktorer en chans att meritera sig för att kunna bli professorer och andra typer av akademiska ledare. Idag är det för få kvinnor som lyckas meritera sig. I det här projektet står meriteringen i fokus, det är därför inget traditionellt forskningsprojekt, säger Eva Söderström. Hon berättar att publikationer i forskningstidskrifter, projektansökningar, att nätverka och att handleda doktorander är sådant som är meriterande när man ska bli professor.
- Forskningsresultaten får man på köpet!

Började i januari
I hård konkurrens med andra fick Eva Söderström tillsammans med 15 andra kvinnliga forskare i landet sin ansökan beviljad av VINNOVA. Under tre år betalar VINNOVA halva Evas lön, resor och omkostnader medan Högskolan i Skövde står för den andra halvan av lönen. Hon skulle egentligen ha påbörjat projektet i höstas, men eftersom hon var föräldraledig, inledde hon istället sin treårsperiod i januari 2009.

Vistas i ledande forskningsmiljö
De som ingår i projektet ska under denna tid få vistas i en ledande forskningsmiljö i Sverige eller utomlands. För Eva Söderströms del blev det KTH i Stockholm. Tre dagar i veckan åker hon till Stockholm, resten av tiden arbetar hon i Skövde.
- Att det blev just KTH beror på att Högskolan i Skövde har goda kontakter med dem sedan tidigare. De är också etablerade i forskarvärlden, både när det gäller publikationer och forskningsmedel. Dessutom har de stor ämnesbredd och är välkända internationellt.

Ger nya kontakter
Eva Söderström tycker att hon har blivit mycket väl mottagen på KTH. Hon sitter tillsammans med dem som forskar inom liknande områden.
- De har en forskargrupp som heter SYSLAB, jag deltar i deras möten. De har till exempel lunchmöten då olika personer berättar om sin forskning. Jag har själv hållit i ett sådant lunchmöte.
Projektet har hjälpt henne att hitta nya forskare att samarbeta med. Hon är till exempel med och bygger upp ett svenskt nätverk inom tjänsteforskning.
- Dessutom använder vi ett samarbetsprojekt som fanns sedan tidigare mellan Högskolan i Skövde och KTH. I det projektet ingår SAS, Skatteverket och Ericsson.

Möjlighet att fokusera
Hon har redan märkt att hon har nytta av projektet.
- Det här ger mig möjlighet att fokusera istället för att ägna mig åt för många saker som splittrar. Nu gör jag sådant som är meriterande för min CV.
Eva Söderström menar att eftersom det finns så få kvinnor inom hennes forskningsområde, blir kvinnorna ofta uppslukade av uppdrag och annat som gör att de inte hinner forska. Just för att främja jämställdheten vill man ha med kvinnliga forskare i olika sammanhang som inte är direkt kopplade till forskningen, men detta gör att de få kvinnliga forskare som finns tvingas lägga mindre tid på forskningen än sina manliga kolleger.
- Något som egentligen görs för att förbättra jämställdheten kan i det här fallet få motsatt effekt, anser Eva Söderström.

Fler kvinnliga professorer om tio år
Hon är övertygad om att det kommer att finnas fler kvinnliga professorer i Sverige om tio år.
- Den stora utmaningen för akademin är att kunna erbjuda attraktiva anställningsvillkor för kunna behålla professorerna. Och om det finns fler kvinnliga professorer är det lättare även för kvinnorna att få forska, när de övriga uppdragen kan delas upp på fler.

Vill vara kvar i Skövde
Eftersom Eva Söderström trivs i Skövde och har sin familj här, tror hon att hon kommer att vara kvar på Högskolan i Skövde även om tio år, men då som professor. Högskolan i Skövde har hittills bara en kvinnlig professor i datavetenskap, men om tio år hoppas Eva att det finns betydligt fler.
- Många som nyligen har doktorerat är duktiga och kommer att gå långt. Men det är väldigt viktigt att de som disputerat verkligen får möjligheter att forska och att etablera sin identitet som forskare när de är klara med avhandlingen, samtidigt som de meriterar sig pedagogiskt och administrativt, avslutar hon.

För mer information kontakta Eva Söderström tfn 0705-69 45 14.

Presskontakt: Kristina Appelqvist tfn 0500-44 80 24