Nytt hjärta klappar under kostymen

Nytt hjärta klappar under kostymen

Forskning för hälsa nummer 4/2015

I det senaste numret av Forskning för hälsa berättar näringslivstoppen Håkan Mogren om hur hans nya hjärta har gett honom ett nytt liv.

Håkan Mogren, en av Näringslivssveriges ledare sedan 1970-talet, lever med nytt hjärta. Den röda tråden i allt han berättar är glädje och inte sjukdom. Länge märktes den knappt, den ärftliga hjärtsjukdom som Håkan Mogren levt med sedan barndomen. Han har också varit noga med att inte bli en synonym med den diagnos han fick som vuxen. För detta är en man med stark integritet och lika stark vilja.

Läs mer i nummer 4 av Hjärt-Lungfondens tidning Forskning för hälsa:

- Hälsofara. Ny forskning bekräftar sambandet mellan dålig arbetsmiljö och hjärt-kärlsjukdom.

- 6 miljoner kronor.Docent Erik Melénforskar kring barnastma.Nu har hanfått Prins Danielsforskningsanslagtill yngre lovandeforskare.

- Mindre stress. Bengt Östbring bytte tempo efter diagnosen högt blodtryck.

- Blodtrycket. Johan Sundström forskar kring vikten av förebyggande behandling vid lätt förhöjt blodtryck.

Läs även om ett nytt banbrytande läkemedel mot hjärt-kärlsjukdom, om den första sladdlösa pacemakern och lär dig mer i lilla blodtryckskolan.

Ladda ned en förhandsversion av tidningen här.

Citera gärna tidningen men ange alltid källan.

För kontakt med forskare eller drabbade kontakta gärna:Anna Ålenius Mathson, pressansvarig Hjärt-Lungfonden, telefon 0708- 544 230, anna.alenius@hjart-lungfonden.se

Mer från Hjärt-Lungfonden:

- Ge ett bidrag till forskningen: www.hjart-lungfonden.se/gava
- Gilla oss på Facebook
- Följ oss på Twitter