28 kända personer i upprop för hjärtforskning

28 kända personer i upprop för hjärtforskning

Hjärt-Lungfonden 110-årsjubilerar med ett upprop kring starten av världens största hjärt- lungstudie, SCAPIS. En rad nya reklamfilmer har tagits fram, där 28 kända personer berättar om forskningsstudien. Budskapet är att forskarnas arbete tack vare Sveriges alla givare leder till många livsavgörande genombrott i hjärtforskningen.

– För 110 år sedan startade vi kampen mot tuberkulos. Nu skapar vi via SCAPIS förutsättningarna för nya, revolutionerande forskningsgenombrott inom hjärta, kärl och lungor, säger Staffan Josephson, generalsekreterare för Hjärt-Lungfonden.

Hjärt-Lungfondens 110-årsjubileum kommer att synas på olika sätt under året. Med start den 7 mars kommer Björn Skifs, Stina Ekblad och en rad andra kända ansikten att synas i reklamfilmer på TV4 och i printannonser i dags- och landsortspress samt i magasin.

– Min far fick sexton extra levnadsår efter att ha överlevt en hjärtinfarkt. Därför betyder hjärtforskningen mycket för mig, säger Björn Skifs, en av reklamfilmernas alla aktörer som ställer upp för forskningen.

Reklamfilmerna handlar om den världsunika forskningsstudien SCAPIS och visionen att med ett enkelt blodprov kunna avgöra vem som riskerar att drabbas av sjukdom i hjärta, kärl eller lungor. Därmed skapas helt nya möjligheter att förebygga och behandla sjukdomarna.

Genom att undersöka 30 000 personer bygger SCAPIS upp en kunskapsbank för forskningen under många år framöver, med en bredd och ett djup som inte har funnits tidigare. SCAPIS står för Swedish CardioPulmonary bioImage Study, leds av en nationell forskargrupp och drivs av Hjärt-Lungfonden och Sveriges universitetssjukhus. När studien är klar blir den störst i världen i sitt slag.

Medverkande i Hjärt-Lungfondens jubileumsfilmer:

Marie Richardson, Helge Skoog, Blossom Tainton, Markus Aujalay, Stina Ekblad, Anneli
Alhanko, Kjerstin Dellert, Anders Ekborg, Lasse Bengtsson, Tomas Bolme, Amelia Adamo, Björn Skifs, Mona Malm, Eva Persson, Karin Falck, Claes Månsson, Joakim Geigert, Björn Granath, Arne Hegerfors, Björn Hellberg, Sven Wollter, Meta Velander, Christer Ulfbåge, KG Hammar, Ann-Louise Hansson, Lars Adaktusson, Patricia Tudor Sandahl och Kjell Bergqvist.

Arbetsgruppen i Hjärt-Lungfondens jubileumskampanj:

Reklambyrå: Senioragency, Håkan Vitestam

Mediebyrå: SGB Media, Sven Boström

Beställare Hjärt-Lungfonden: Insamlings- och marknadschef, biträdande generalsekreterare
Kristina Sparreljung

Projektledare Hjärt-Lungfonden: Anna Fredholm

Producent: Hadis Jabbari

Regissör: Jonas Overton

Produktionsledare: Mari Sandström

Studiokontakt Filmhuset: Tove Eurenius

Fotograf: Johan Philips

DIT: Fredrik Sondén