30 tryck och 2 inblåsningar kan rädda liv i sommar

Den som drabbas av plötsligt hjärtstopp blir medvetslös inom 10–20 sekunder. Därefter slutar personen att andas. Det handlar om minuter för att rädda liv och undvika hjärnskador.

Hjärt-Lungfonden slår nu ett slag för att fler ska lära sig hjärt-lungräddning och på så sätt kunna göra en insats vid plötsligt hjärtstopp. Fonden sprider information om hjärt-lungräddning i fem steg, bland annat här på hemsidan.

– En illustration som i några steg visar hur hjärt-lungräddning går till kan vara till stor hjälp, säger Staffan Josephson, Hjärt-Lungfondens generalsekreterare. Kunskap gör att människor vågar gripa in där det behövs en insats för hjärtat.

Han tillägger att all personal på Hjärt-Lungfonden har fått träning i hjärt-lungräddning och hoppas att det ska bli ett självklart utbildningsinslag även för andra, både i skolor och på företag.

Ulrica Klettner, presskontakt Hjärt-Lungfonden,
telefon 0708-54 42 34, ulrica.klettner@hjart-lungfonden.se