Billgren i topp när kända svenskar auktionerar ut sina tavlor

Ett 20-tal svenska kändisar ställde upp i Hjärt-Lungfondens konstauktion Famous Hearts som hölls på auktionssajten Tradera. Sammanlagt gav auktionen drygt 74 600 kronor till forskning om plötslig hjärtdöd. Auktionens dyraste tavla var en originalsignerad kopia av Ernst Billgren som gick under klubban för 20 100 kronor.

– Det har varit stort intresse kring målningarna och auktionen blev en succé för vår insamling. Målningarna säljs också som blomster- och gratulationskort så den som har förlagan på väggen kan känna sig extra stolt, säger Staffan Josephson, generalsekreterare hos Hjärt-Lungfonden.

Prislappen på några av målningarna:

Ernst Billgren: 20 100 kronor

Mikael Persbrandt: 6 300 kronor

Lasse Berghagen: 6 100 kronor

Joe Labero: 3 250 kronor

Barbro ”Lill-Babs” Svensson: 3 200 kronor

Prinsessan Christina: 3 450 kronor

Magnus Härenstam: 2 225 kronor

Auktionen pågick mellan den 24 mars och 2 april.

Målningarna finns även tryckta på blomster- och gratulationskort, som säljs i butiker runt om i landet. Du kan läsa mer om det och om kampanjen kring plötslig hjärtdöd på www.hjart-lungfonden.se

Länk till auktionerna: www.tradera.com/promo/hlr

Hjärt-Lungfonden samlar in och fördelar pengar till forskning samt informerar om hjärt-lungsjukdom. Fonden har inga statliga bidrag och verksamheten är helt beroende av gåvor från privatpersoner och företag.