Företag missar sina kunders intresse för forskning

Svenska företag prioriterar forskning lågt i sina ideella engagemang. På listan över ideella samarbeten sätter företagen forskning på sista plats. Svenska folket lägger betydligt högre vikt vid att skänka pengar till organisationer verksamma inom forskning kring olika sjukdomar.

Företagen sätter forskning på åttonde plats, medan privatpersoner listar det som tredje viktigast av nio alternativ. Det framgår av aktuella undersökningar som Charity Rating/CSR Sweden/Sponsor Insight respektive Swedbank har gjort.

– Det finns en stor potential för företag att stärka sina varumärken genom att satsa mer på forskning. Särskilt med tanke på att det ligger deras kunder, medarbetare och andra intressenter så varmt om hjärtat, säger Kristina Sparreljung, insamlingschef för Hjärt-Lungfonden.

Från och med i år samarbetar Hjärt-Lungfonden med Lidingöstafetten - Sveriges första välgörenhetsstafett. Pengarna går till hjärtforskning. Tanken är att företag ska kunna göra en ideell insats samtidigt som man bygger motivation och laganda.

– Lidingöloppet är ett utmärkt tillfälle för företag att stärka sina varumärken. Både de som springer och de som hejar på laget, stödjer ett ändamål som är viktigt för svenska folket. Genom att springa Lidingöstafetten gör man en god sak för alla hjärtan, säger Tomas Hoszek, VD för Lidingöloppet.

Över en miljon svenskar lider av en hjärt-kärlsjukdom och det är dessutom den vanligaste dödsorsaken i Sverige. I dag bekostar Hjärt-Lungfonden en stor del av den oberoende forskningen inom hjärt-, kärl- och lungmedicin i Sverige.

Stafetten, som kombinerar välgörenhet och företagslaganda, är i första hand ett företagsevenemang men är också öppet för klubbar och kompisgäng. Fyra korta sträckor tillryggaläggs: 4+4+2+2 km.

Inför och i samband med stafetten pågår insamling, där lagen och andra insamlare tävlar mot varandra för att se vilka som kan samla in mest till hjärtforskningen.

Bilder: Lidingöloppet, Arbetsprov med blodtryck och puls

Läs mer och anmäl ditt företag på http://www.fundracing.se/lidingostafetten

Anna Sjödin, presskontakt Hjärt-Lungfonden, telefon 0708-54 42 39,
anna.sjodin@hjart-lungfonden.se

Därför ska företag satsa på Lidingöloppet

• Lagtävling för företag och kompisgäng.
  • Stöder svensk hjärtforskning.
  • Stärker sammanhållningen och motivationen.
  • Gemensamt mål för företaget – härlig höstaktivitet.
  • Friskare personal – färre sjukdagar.
  • Bygger varumärket.

Så kan man också bidra till forskningen:
- Sätt in en gåva på Hjärt-Lungfondens pg 90 91 92-7, skriv ”plötsligt hjärtstopp”
- Skänk via hemsidan, http://www.hjart-lungfonden.se/gava
- Ring in din gåva på telefon 0200-89 19 00