Förhöjd proteinnivå avslöjar hjärtinfarktrisk

Förhöjd proteinnivå avslöjar hjärtinfarktrisk

Personer med lätt förhöjning av proteinet troponin i blodet löper en ökad risk att få hjärtinfarkt. Det visar ny svensk forskning som får stöd av Hjärt-Lungfonden. I framtiden kommer troponin att kunna användas för att bedöma hjärtinfarktrisken hos personer utan hjärtsymtom och bidra till bättre
förebyggande behandling.

– Vi vill hitta de till synes friska personer som riskerar att drabbas av en infarkt och ge dem rätt behandling. Forskarna tittar också på andra ämnen som kan signalera förhöjd risk och hoppas att kombinationen kan ge en ännu tydligare riskbild, säger Bertil Lindahl, Hjärt-Lungfondens expert och
professor vid Uppsala kliniska forskningscentrum.

Förhöjda nivåer av proteinet troponin i blodet är ett tecken på att det finns en skada i hjärtat. Tidigare fick personer som kom till akuten med bröstsmärta diagnosen instabil kärlkramp om de inte hade förhöjda nivåer av de tidigare använda infarktmarkörerna i blodet. Nu kan man upptäcka
troponinläckage hos många av dem och därmed en liten hjärtinfarkt, vilket gör att de i dag får effektiv hjärtinfarktsbehandling i stället.

– En stor utmaning för forskarna är att inte bara kunna behandla de som redan har drabbats utan också få fram bra förebyggande behandling för symptomfria patienter med förhöjd risk. Därför behövs fler gåvor för att kunna stödja den här typen av forskningsprojekt, säger Staffan Josephson, Hjärt-Lungfondens generalsekreterare.

Under de senaste två decennierna har den akuta vården av personer med hjärtinfarkt gjort stora framsteg och dödligheten har minskat dramatiskt. Varje år drabbas cirka 30 500 personer av hjärtinfarkt. Många av dem insjuknar trots att de inte uppvisar de klassiska riskfaktorerna som
rökning, fetma, diabetes, högt blodtryck och blodfettsrubbningar.

Under april samlar Hjärt-Lungfonden in pengar till forskning om hjärtinfarkt och informerar om sjukdomen. Målet är att på sikt halvera antalet dödsfall i hjärtinfarkt.

Anna Sjödin, presskontakt Hjärt-Lungfonden, telefon 0708-54 42 39,

anna.sjodin@hjart-lungfonden.seLänkar:

- Hjärt-Lungfondenstemasida om hjärtinfarkt

Pressbilder:

- Bertil Lindahl, Hjärt-Lungfondens expert

- Hjärtoperation och kranskärlsröntgen

Korta fakta om hjärtinfarkt

- 30 500 personer drabbas av hjärtinfarkt i Sverige varje år. Det innebär att varje dag får fler än 80 personer hjärtinfarkt.

- 8 500 personer dör i hjärtinfarkt varje år. Det gör hjärtinfarkt till den enskilt vanligaste dödsorsaken i Sverige för både kvinnor och män.

- Hjärtinfarkt innebär stora kostnader för samhället. Den totala kostnaden för hjärt-kärlsjukdom i Sverige år 2010 uppgick till 61,5 miljarder kronor – 6 559 kronor per invånare.

- Hjärt-Lungfondens mål är att med forskningens hjälp halvera dödsfallen i akut hjärtinfarkt fram till 2017 och därmed rädda 5 000 liv årligen.

Så bidrar man till forskningen:- Sätt in en gåva på Hjärt-Lungfondens pg 90 91 92-7, skriv ”hjärtinfarkt”- Skänk via hemsidan, www.hjart-lungfonden.se/gava

- Ring in din gåva på telefon 0200-89 19 00

- Sms:a HJÄRTA till 72 901, så går 50 kronor till forskningen