Livsstilsprofessorn Mai-Lis Hellenius har en viktigt #hjärtefråga med sig till Almedalen.

​Hjärt-Lungfonden delar andras #hjärtefrågor i Almedalen

Lär dig att rädda liv och få uppmärksamhet för din egen hjärtefråga. Det lovar Hjärt-Lungfondens Almedalenkampanj, som lyfter vikten av mer kunskap om hjärt-lungräddning (HLR).

Av de 10 000 svenskar som drabbas av plötsligt hjärtstopp varje år överlever endast 550. Forskningen visar att om man får hjälp med HLR och en hjärtstartare inom 3 minuter ökar chansen att överleva drastiskt. Hjärt-Lungfonden erbjuder därför ett win win-forum för viktiga hjärtefrågor under Almedalsveckan: lär dig rädda liv och få uppmärksamhet för din egen hjärtefråga.

Almedalsveckan är Sveriges största politiska mötesplats och alla deltagare kämpar om uppmärksamhet. Nu kan alla synliggöra sina hjärtefrågor genom en allmän ”anslagstavla” vid Hjärt-Lungfondens vagn och på twitterkontot @hjartefraga. De populäraste frågorna kommer dessutom att ges extra utrymme i form av levande annonspelare som patrullerar Almedalen under veckan.

- Att få fler att överleva hjärtstopp är en av våra viktiga hjärtefrågor. Med fler som kan hjärt-lungräddning, fler hjärtstartare och mer forskning kan vi rädda fler liv. I Almedalsveckans anda av demokrati och öppenhet låter vi gärna andra komma till tals för att lyfta denna livsviktiga fråga lite extra, säger Hjärt-Lungfondens generalsekreterare Kristina Sparreljung.

För att dela din #hjärtefråga eller för att träffa HLR-dockan Anne, besök Hjärt-Lungfondens röda vagn vid Tage Cervins gata H421. Du kan också twittra till @hjartefraga eller delta i HLR-masseventet som går av stapeln onsdagen den 6 juli kl. 15.00 vid Strandvägen (H528) precis bredvid Kallis.

Om plötsligt hjärtstopp

• Varje år drabbas 10 000 svenskar av hjärtstopp men bara 550 överlever.
  • Den som får hjärt-lungräddning i väntan på ambulansen har mer än dubbelt så stor chans att överleva, därför är allmänhetens insats avgörande.
  • För att kunna rädda fler liv behövs det mer forskning kring hjärtstopp, fler hjärtstartare i samhället och fler som kan HLR.
  • Vid plötsligt hjärtstopp, larma 112, påbörja hjärt-lungräddning och använd en hjärtstartare om sådan finns.

Följ @hjartefraga på Twitter för de allra hetaste hjärtefrågorna från Almedalen. För mer information om hjärt-lungräddning och vad som händer i Almedalen besök www.hjart-lungfonden.se/almedalen.

För mer information, kontakta:
Anna Ålenius Mathson, pressansvarig Hjärt-Lungfonden, telefon 0708- 544 230, anna.alenius@hjart-lungfonden.se

Hjärt-Lungfonden bildades 1904 i kampen mot tuberkulos (tbc). I dag är fondens vision att uppnå en värld fri från hjärt- och lungsjukdom och att ge fler ett längre och friskare liv. Hjärt-Lungfonden samlar in pengar till vinnande hjärt-lungforskning och arbetar för ökad kunskap om forskningens betydelse. Verksamheten är helt beroende av bidrag från privatpersoner och företag. Hjärt-Lungfonden har insamlingskonton pg 90 91 92-7 och bg 909-1927. www.hjart-lungfonden.se