Lungfunktionstest i Skärholmens centrum

Lungfunktionstest i Skärholmens centrum

80 000 stockholmare bär på den obotliga lungsjukdomen KOL, men de flesta vet inte om det. I invandrartäta förorter som Skärholmen är rökningen ofta utbredd samtidigt som diagnostiseringen är bland de lägsta i länet. Nu görs en satsning för att upptäcka KOL hos personer som inte har svenska som modersmål.

Rökning är den största riskfaktorn för att utveckla kroniskt obstruktiv lungsjukdom, KOL. I Skärholmen
röker var fjärde man och över 15 procent av kvinnorna, vilket kan jämföras med tretton procent av hela Sveriges befolkning. Med undantag för Rinkeby har ingen kommun eller stadsdel i Stockholms län större andel dagligrökare.

På tunnelbanans röda linje pågår nu en informationssatsning på sex olika språk för att rökare och före detta rökare över 40 år som har luftrörsbesvär ska undersöka sina lungor. Satsningen är ett samarbete mellan Boehringer Ingelheim och Hjärt-Lungfonden.

Tid:
Lördag 26 januari klockan 11.00-16.00

Plats: Skärholmen
Centrum, SKHLM Galleria

Läkare och sjuksköterskor finns på plats för lungfunktionsundersökning och information om KOL.

Tydliga politiska mål finns – men de följs inte

Målet för vårdcentralerna i Stockholms läns
sjukvårdsområde är att tio procent av patienterna ska genomgå undersökning med
spirometri, i första hand rökare eller före detta rökare över 40 års ålder. I
Skärholmen görs fler spirometriundersökningar än på många håll i
Stockholmsområdet, men trots det når man idag inte ens halvvägs till detta mål.
I närbelägna Alby är andelen noll procent.

Läs mer i dokumentet Ojämlik hälsa i Stockholms län – fakta om
rökning (under Relaterat material)

Länkar:Om lungsjukdomen KOL, Hjärt-Lungfondens temasida om KOL

För vidare information kontakta:
Eva Holmestig, presskontakt
Hjärt-Lungfonden, telefon 0708-54 42 42
Email eva.holmestig@hjart-lungfonden.se

Petter Olsson, läkare och medicinskt ansvarig, Boehringer Ingelheim, telefon 0708-58 21 22

Boehringer Ingelheim
Boehringer Ingelheim är ett av världens 20 ledande läkemedelsföretag. Huvudkontoret finns i
Ingelheim, Tyskland, och verksamheten bedrivs globalt med 145 dotterbolag och fler än 44 000 anställda. Sedan starten 1885 har det familjeägda företaget varit inriktat på att upptäcka, utveckla, tillverka och marknadsföra innovativa produkter av stort terapeutiskt värde inom human-och veterinärmedicin. Under 2011 uppgick Boehringer Ingelheims nettoförsäljning till 13,2 miljarder Euro. 23.5% av nettoförsäljningen inom affärsområdet receptbelagda läkemedel återinvesterades i forskning och utveckling.www.boehringer-ingelheim.se och www.boehringer-ingelheim.com.
Twitter: www.twitter.com/Boehringer