Ultraljudsundersökning av halskärl i Hjärt-Lunfgondens stora forskningssatsning SCAPIS

Resultat av befolkningsstudie visar: Stora hälsoskillnader i Malmö

Människor i Malmös förorter löper betydligt större risk att drabbas av hjärt-kärlsjukdom än de som bor i innerstan. Det visar de första resultaten från Hjärt-Lungfondens stora forskningssatsning SCAPIS. Mot bakgrund av resultaten erbjuds allmänheten bland annat att testa sitt blodtryck gratis idag på Malmö Centralstation.

–Målet med SCAPIS är att kunna förutsäga vem som riskerar att drabbas av hjärt- eller lungsjukdom. Resultaten visar att hälsoläget i Malmö behöver förbättras, inte minst i de socioekonomiskt utsatta förorterna, säger Gunnar Engström, professor i medicinsk epidemiologi på Lunds universitet och ansvarig för SCAPIS-studien i Malmö.

SCAPIS är ett världsunikt forskningsprojekt där 30 000 svenskar i åldrarna 50–64 år genomgår omfattande hälsoundersökningar. I Malmö, där 5 000 deltagare har undersökts, visar resultaten stora lokala skillnader i riskfaktorer som övervikt, rökning och högt blodtryck.

I Rosengård har var tredje invånare en övervikt så stor att den klassas som fetma (BMI>30) och nästan var fjärde röker, medan motsvarande andel i Limhamn är ungefär var tionde invånare. Skillnaderna avspeglar sig även i kliniska fynd – invånare i Rosengård löper exempelvis 50 procent större risk än Limhamnsbor att drabbas av stora plack i halskärlen, vilket är en vanlig orsak till stroke.

–Alla människor i Sverige bör ha kunskap om riskfaktorerna för hjärt- och lungsjukdom – därför är det oroande med så stora regionala skillnader. Samhället måste bli bättre på att omvandla forskningsresultat till konkreta livsstilsråd som alla kan ta del av, säger Kristina Sparreljung, generalsekreterare för Hjärt-Lungfonden.

Hjärt-Lungfonden, som är huvudfinansiär för SCAPIS, erbjuder idag den 19 maj allmänheten att testa sitt blodtryck gratis på Malmö Central. Samma dag arrangeras även ett seminarium i Malmö Börshus för att ge en inblick i SCAPIS-studien för deltagare i studien. Journalister är välkomna att anmäla sig till Anna Aderlund på tel. 0708-54 42 39.

SCAPIS – världsunik studie ska förhindra hjärt-lungsjukdom

Pressbilder:
- Kristina Sparreljung, generalsekreterare, Hjärt-Lungfonden

- Gunnar Engström, professor i medicinsk epidemiologi, Lunds Universitet

Anna Aderlund, presskontakt Hjärt-Lungfonden, telefon 070-854 42 39, anna.aderlund@hjart-lungfonden.se

Mer från Hjärt-Lungfonden:

- Ge en gåva till forskningen
- Gilla oss på Facebook
- Följ oss på Twitter
- Följ oss påInstagram
- Swisha valfri summa till nummer 90 91 92 7

Om Hjärt-Lungfondens arbete: