Uppdaterat webbverktyg: Nya forskningsresultat om livsstil och hälsa

Inbjudan till pressträff

Hjärt-Lungfonden och Karolinska Institutet lanserar en uppdaterad version av webbverktyget Sundkurs som bygger på den senaste forskningen. Nya Sundkurs presenteras vid en pressträff med professor Mai-Lis Hellénius den 29 augusti 2012.

Sundkurs är ett kostnadsfritt webbverktyg som ska inspirera patienter och andra intresserade till sundare levnadsvanor. Kursen bygger på en sammanställning av vetenskapliga slutsatser från fler än tusen omfattande studier och innehållet uppdateras regelbundet.

Sundkurs riktar sig framför allt till de som redan har drabbats av hjärt-kärlsjukdom eller de som riskerar att drabbas, men alla som vill leva sundare och må bättre har glädje av utbildningen. Sundkurs har tagits fram av professor Mai-Lis Hellénius vid Karolinska Institutet och finansieras av Hjärt-Lungfonden. Webbverktyget är en del av Karolinska Institutets uppdragsutbildning. Sedan lanseringen 2009 har cirka 35 000 personer besökt Sundkurs.se.

Vid pressträffen tar vi bland annat upp:
- Vilka nya fakta har framkommit inom forskningen de senaste åren?

- Hur kan små förändringar i levnadsvanorna påverka hälsan?

- Varför har Hjärt-Lungfonden och Karolinska Institutet tagit fram Sundkurs?

- Hur kan man navigera i verktyget?

Tid:
onsdag den 29 augusti, kl. 9.30.
Plats:
Hjärt-Lungfonden, Biblioteksgatan 29, 5 trappor, Stockholm.
Deltagare:
Ulrica Klettner, kommunikationschef på Hjärt-Lungfonden, hälsar välkommen. Mai-Lis Hellénius, professor i kardiovaskulär prevention vid Karolinska Institutet, presenterar nya forskningsresultat och visar Sundkurs.se.

Anmäl dig till eva.holmestig@hjart-lungfonden.se senast den 28 augusti.

Vi bjuder på kaffe och sunda matmuffins vid pressträffen.

Varmt välkommen!

Eva Holmestig, pressekreterare Hjärt-Lungfonden, telefon 0708-54 42 42,