Upprop på internationella kvinnodagen: Kunskapen brister om kvinnors hjärtan

Upprop på internationella kvinnodagen: Kunskapen brister om kvinnors hjärtan

Kunskapen om kvinnors hjärtsjukdomar är bristfällig och kvinnorna själva tar inte sina symptom på allvar. Det menar fyra kvinnliga förebilder som tillsammans med Hjärt-Lungfonden ställer krav på mer forskning om kvinnors hjärtsjukdom i en debattartikel på Aftonbladet.se i dag.

– Vi kvinnor måste våga lyssna till våra hjärtan och lära oss känna igen symptomen på hjärtsjukdom. Samtidigt måste medvetenheten öka bland alla om att även kvinnor drabbas, säger Pia Sundhage, förbundskapten för damlandslaget i fotboll.Tillsammans med artisterna Barbro ”Lill-Babs” Svensson och Charlotte Perrelli, publicisten Amelia Adamo och Hjärt-Lungfondens biträdande generalsekreterare Kristina Sparreljung har hon undertecknat en debattartikel på Aftonbladet.se i dag, som kräver att forskningen satsar mer på skillnaderna mellan kvinnors och mäns hjärtsjukdom.

Fler kvinnor dör av hjärtsjukdom än av någon annan sjukdom och varje år avlider närmare 20 000 kvinnor i hjärt-kärlsjukdom. Så kallade tysta infarkter och brustet hjärta hör till de hjärtsjukdomar som är vanligare bland kvinnor än bland män. Det är också vanligare att kvinnor drabbas av hjärtinfarkt trots att kranskärlen ser rena och friska ut.

– Vi behöver mer forskning om skillnaderna mellan kvinnors och mäns hjärtsjukdom. Dessutom måste forskningen bli bättre på att få med kvinnor i de stora studier som görs, där kvinnor fortfarande är underrepresenterade, säger Kristina Sparreljung, biträdande generalsekreterare för Hjärt-Lungfonden.

Hjärt-Lungfondens kampanj Rädda kvinnohjärtat– Go Red genomförs i mars varje år sedan 2006. Syftet med kampanjen är attsamla in pengar till forskning som tar reda på mer om skillnaderna mellankvinnors och mäns hjärtsjukdom för att ge kvinnor en mer anpassad diagnostik,behandling, medicinering och rehabilitering.

Länk: [Debattartikelns titel]på Aftonbladet.se

Bildlänkar: Amelia Adamo,Barbro ”Lill-Babs” Svensson,
Charlotte Perrelli,Kristina Sparreljung, Pia Sundhage

För mer information,kontakta gärna:Anna Sjödin, presskontakt Hjärt-Lungfonden, telefon 0708-54 42 39, anna.sjodin@hjart-lungfonden.se

Fakta om kvinnor och hjärtsjukdom

Vanligaste dödsorsaken. Hjärt-kärlsjukdom är den vanligastedödsorsaken hos kvinnor och varje år avlider närmare 20 000 kvinnor i hjärtsjukdomar. Mindre hjärtan ochsmalare kärl. Kvinnor har mindre hjärtan och smalare kärl än män.

Drabbas senare än män. Kvinnordrabbas av samma hjärt-kärlsjukdomar som män, till exempel hjärtinfarkt,hjärtsvikt, kärlkramp, hjärtrytmrubbningar och stroke, men i genomsnitt tio år senare.

Vissa hjärtsjukdomar vanligare bland kvinnor. Kvinnor är överrepresenterade när det gäller vissa hjärtsjukdomar, till exempel ”brustet hjärta” och så kallade tysta infarkter.

Forskning om kvinnors hjärtsjukdom eftersatt. Dagens hjärtvård bygger till stor del på forskning kring mänshjärtan och mer forskning behövs på kvinnors hjärtan för att säkerställa bästamöjliga vård för kvinnor med hjärt-kärlsjukdom.

På god väg. Hjärt-Lungfondens mål äratt till 2017 halvera dödligheten i akut hjärtinfarkt för kvinnor och därmedkunna rädda livet på över 2000 kvinnor varje år. Sedan 2008 har antalet kvinnorsom drabbas av hjärtinfarkt minskat med sex om dagen.

Källa: Hjärt-LungfondenSå stödjer man kampanjen:- Sätt in en gåva på Hjärt-Lungfondens pg 90 91 92-7, skriv ”kvinnohjärtan”- Skänk via hemsidan, www.hjart-lungfonden.se/kvinna

- Ring in din gåva på telefon 0200-89 19 00

- Sms:a HJÄRTA till 72 901, så går 50 kronor till forskningen