Honda firar produktionsstarten för den nya robotgräsklipparen Miimo

Hondas produktion av robotgräsklipparen Miimo har är nu igång i fabriken i Frankrike. De nya maskinerna symboliserar Hondas stora satsning på elektromotorisk och intelligent teknik i segmentet Trädgårdsmaskiner.

Med Miimo tar Honda steget in i ett helt nytt marknadssegment.  Marknaden för robotgräsklippare har växt de senaste åren på grund av de förändrade miljö- och kundkraven i Europa.  Huvudsyftet med den nya robotgräsklipparen var att ta fram en totallösning för gräsklippning, som skapar den perfekta gräsmattan med minimal arbetsinsats för kunder som inte vill eller har tid att klippa gräset.

Honda Miimo är tänkt att användas i trädgårdar med en yta på mellan 2 200 och 3 000 m2 och kan programmeras för klippning i olika zoner i trädgården, dag som natt.

Yugi Shiga, operativ chef för Power Products på Honda Motor Company i en kommentar vid ceremonin:
"Honda Miimo utgör en milstolpe för Hondas verksamhet, eftersom det är den första intelligenta gräsklipparen som tillverkas av Honda.  Honda Miimo symboliserar en ny inriktning med bl.a. elektromotorisk och intelligent teknik."

Närvarande vid ceremonin och med på de bifogade bilderna är: Yugi Shiga, operativ chef för Power Products, Honda Motor Company, Hiroki Chubachi, chef för Honda France Manufacturing, Shoichi Osawa, chef för Power Equipment, Honda Motor Europa och Jun Hosaka, Honda R&D.

www.hondapower.se