Honda lanserar robotgräsklipparen Honda Miimo

Honda har arbetat med robotutveckling sedan 1986, då med föregångarna till den humanoida roboten ASIMO. Nu lanseras robotgräsklipparen Honda Miimo som är en perfekt tids- och arbetsbesparande gräsklippare. Säljstart i början av 2013.

Kraftfull drivning
Två modeller av robotgräsklipparen lanseras; Honda Miimo 300 (klarar upp till 2200 m2) och Honda Miimo 500 (upp till 3 000 m2*). Tack vare det starka litiumjonbatteriet och de kraftfulla motorerna klipper Honda Miimo gräset på kortare tid än ledande konkurrenter**. Robotgräsklipparen har även en sensor som gör att den håller en rak linje när den klipper i sluttande terräng. Det ger ett jämnt klippresultat på alla sidor om sluttningen.

Inga trasiga knivar i gräsmattan
En unik nyhet är de tre formbara knivarna som böjs istället för att gå sönder om de träffar ett hårt föremål. Detta eliminerar risken för rester av trasiga knivar som ligger i gräsmattan.

Unik fläkt för bästa klippresultat
Honda Miimo har en unik fläkt som är skapar ett luftflöde som effektivt suger in och reser upp gräset mot knivarna. Detta ger ett mycket jämnt klippresultat och en jämnare spridning av klippet tillbaka till gräsmattan. Klipphöjden kan ställas in på mellan 20 mm och 60 mm.

Robotteknik i hemmiljö
Honda har arbetat med robotutveckling sedan 1986, då med föregångarna till ASIMO, världens mest avancerade humanoida robot. Honda Miimo är den första kommersiella robotbaserade produkt som Honda har tillverkat för privatkonsumenter – den symboliserar företagets första steg mot att erbjuda kunderna robotlösningar som höjer livskvaliteten i hemmiljö.

Lyftskydd för extra säkerhet
Både säkerheten och stöldskyddet garanteras av de båda lyftsensorerna som aktiveras om Honda Miimolyfts upp från marken. Om sensorerna aktiveras stängs robotgräsklipparen av helt, ett larm aktiveras och gräsklipparen kan inte användas förrän ägaren har matat in den unika PIN-koden. Honda Miimo är utrustad med tre separata 360-graders hindersensorer som upptäcker fasta hinder i gräsklipparens väg. Om en av hindersensorerna aktiveras stannar robotgräsklipparen till, svänger och styr undan från hindret för att sedan fortsätta klippa i en annan riktning.

Inga skadliga utsläpp
Honda Miimo är skonsamma mot miljön på flera sätt: den genererar inga C02-utsläpp, den är avsevärt tystare än bensindrivna gräsklippare och man behöver inte tänka på klippresterna.

Så här jobbar Honda Miimo
Roboten klipper kontinuerligt efter ett slumpmässigt mönster innanför en begränsningsslinga som läggs under jord eller i gräset i mattans ytterkanter. Honda Miimo registrerar den elektroniska signalen i slingan och håller sig innanför denna. Gräsklippet fungerar som ett naturligt gödningsmedel för gräsmattan. Roboten drivs av ett avancerat litiumjonbatteri och återvänder till dockningsstationen när det behöver laddas.

Valfri klippningsmetod
Med robotgräsklipparen följer en dockningsstation som fungerar både som en laddare och signalsändare. Begränsningsslingan ansluts till dockningsstationen och dras därefter i gräsmattans ytterkanter för att avgränsa ytan som ska klippas. Därefter programmeras Honda Miimo efter ett schema som är baserat på kundens önskemål, via den inbyggda timern och kalendern. Honda Miimo kan ställas in i tre klipplägen beroende på trädgårdens storlek och utseende.

Pris har ännu inte fastställts. Mer information om Honda Miimo finns framöver på www.hondapower.se

*Motsvarar ungefär en halv fotbollsplan. **Enligt Hondas egna tester.

• självgående gräsklippare
  • robotgräsklippare