​Hövding blev Publikens Favorit i Stora Designpriset

​Hövding blev Publikens Favorit i Stora Designpriset

Hövdings airbag för cyklister blev Publikens Favorit i Stora Designpriset 2017. Priset delades ut i Stockholm på torsdagen. Stora Designpriset delas ut en gång per år av Teknikföretagen i samverkan med Stiftelsen Svensk Industridesign, SVID och Svensk Form.

- Vi är hedrade av att bli utsedd som ”Publikens Favorit” och vi vill tacka alla de som har röstat och brinner för Hövding. Hövding sätter en helt ny standard för hur man betraktar en hjälm och jag tror att vårt koncept kommer att påverka hur världsbilden för hjälmar ser ut i framtiden. Att få äran att bli utsedda av publiken är stort, säger Fredrik Carling vd på Hövding.

Publikens Favorit föräras 25 000 kronor och äran.

Förutom Hövding var följande nominerade:
- Air Smart Spirometer - Pond Healthcare Innovation (Pond Sthlm)
- Aritco HomeLift -Aritco Liftoch Lervik Design
- Thule Urban Glide - Thule Group ochVeryday

- ACX Power Ascender -ActSafe Systems ABochShift Design & Strategy

Vinnare av Stora Designpriset 2017 blev ACX Power Ascender -ActSafe Systems ABochShift Design & Strategy som ligger bakom en avancerad klätterutrustning.

Läs mer om Stora Designpriset:

Kategorier

Hövding är en diskret krage som cyklisten bär runt sin hals. Kragen innehåller en hopvikt airbag som löser ut på 0.1 sekunder när den är involverad i en olycka. En airbag blåser upp och omsluter och skyddar huvudet på cyklisten. Hövdings airbaghjälm för cyklister har de senaste åren börjat lanseras internationellt och finns idag på 15 marknader i Europa samt i Japan. Företaget har sitt huvudkontor i Malmö och noterades på Nasdaq First North den 16 juni 2015. www.hovding.se