HSB storsatsar i Rinkeby: tryggare närområde och kraftiga energibesparingar

Nyhet   •   Jan 16, 2014 16:27 CET

Denna vecka startade HSB Stockholm etapp två av renoveringen av 615 hyreslägenheter i Rinkeby.
- Vi tror på området, är beredda att investera långsiktigt och ta vårt ansvar för utvecklingen av Rinkeby, säger Jonas Erkenborn, fastighetsutvecklingschef HSB Stockholm

HSB förvärvade fastigheterna 2003. Förutom en totalrenovering av lägenheterna omfattar renoveringsprojektet även vindsisolering, nytt värmesystem med bergvärmepump, nya hissar, vattenbesparande åtgärder, inglasade balkonger och ventilationsstyrning, vilket ska resultera i energibesparingar på 43 procent.
- Vi har höga miljöambitioner och vill vara med och ta ansvar för en hållbar utveckling av Stockholm, berättar Jonas Erkenborn.
De miljömässiga vinsterna är ett led i HSBs arbete med att minska klimatpåverkan med 50 procent fram tills år 2023.

HSB har också lagt in flera åtgärder i renoveringsprogrammet för att öka tryggheten för hyresgästerna. Säkerhetsdörrar har monterats till samtliga lägenheter. Portar, källare och hissar har försetts med elektroniskt låssystem, belysningen i allmänna utrymmen och källarförråden har förbättrats. Den yttre miljön har byggts om för att bli mer öppen och inbjudande. Men tryggheten ska även förstärkas av att HSB engagerar sig i till exempel Fastighetsägarföreningen och Läxhjälpen i Rinkeby.
- HSB vill bidra till närområdet för att skapa ett bättre boende för våra medlemmar och en tryggare miljö för Rinkebyborna, säger Jonas Erkenborn.

Kommentarer (0)

Kommentera