Hultafors Group vann flera designpriser vid red dot award

Hultafors Group vann flera designpriser vid red dot award

Hultafors Group har vunnit två åtråvärda priser vid red dot award – världens största och mest prestigefyllda designtävling. Företaget belönades med tävlingens främsta utmärkelse ”best of the best” för sitt nya ställbara bräckjärn. Bolagets innovativa verktygsväska tilldelades den eftertraktade titeln ”red dot”.

I 2012 års red dot award imponerades den internationella juryn med designexperter av Hultafors Group. Tävlingen, som hölls i Tyskland, är den mest ansedda internationella designtävlingen och i år var 4 515 produkter anmälda från närmare 60 länder.

I kategorin ’Industry and Craft’ belönades Hultafors Group med inte mindre än två utmärkelser för sina nyskapande produkter.

Vid red dot award fick det nya ställbara bräckjärnet hederspriset ”best of the best”. Produkten stod ut från mängden och vann tack vare sin unika funktionalitet, säkerhet och moderna design. I motiveringen kunde man bland annat läsa att; ”Det är det första bräckjärnet med ett riktigt bra grepp.”

- Hultafors Group har alltid satsat på innovation, funktionalitet och design. Vi är måna om att våra produkter ska ha en ergonomisk och användarvänlig utformning som underlättar hantverkarnas arbete. Att vi nu får ett internationellt pris för detta arbete gör oss ytterst hedrare, säger Joakim Hedelin, Director Product Management på Hultafors Group.

Även en modell i nya generationens verktygsväskor från Hultafors Group tilldelades ett designpris. I sin motivering lyfte den internationella expertjuryn upp det innovativa materialet som använts, den ergonomiska och moderna utformningen av väskan samt den unika designen som gör verktygen lättåtkomliga för användaren.

-       Vi är stolta över att ha vunnit ett så prestigefullt pris och glada att ett företag från Sverige hävdar sig så bra i den stenhårda internationella konkurrensen. På Hultafors Group har vi alltid vetat att vårt arbete bidrar till affärsmässig framgång för våra kunder, men att det var så här bra hade vi nog bara hoppats på, säger Henry Lundberg, Manager Product Management Workwear på Hultafors Group.

Förutom äran kommer de vinnande bidragen också att visas upp på red dot design museum i Essen, Tyskland.

Om red dot design awards

Designutmärkelsen red dot har sitt ursprung från 1950-talet och består av de tre kategorierna: ”red dot-utmärkelsen: produktdesign”, ”red dot-utmärkelsen kommunikationsdesign” och ”red dot-utmärkelsen: designkoncept”. I 2011 års tävling deltog hela 14 000 bidrag från över 70 länder. Utmärkelsen – den röda pricken – är en internationellt välkänd symbol som står för kvalitet och enastående design.

För mer information vänligen kontakta: Jessica Berggren tel. 070- 282 30 41

Bilder finner du på länken: http://snickers.resolutmrm.com

Användarnamn: snickerspr

Lösenord: workwearpr

Klicka på Archive, List, PR-picture

Hultafors Group består av varumärkena Snickers Workwear, Wibe Ladders och Hultafors. Tillsammans bildar de en unik produktfamilj för hantverkare som vill ha produkter de kan lita på. Hultafors Group har 650 anställda och försäljning på över 40 marknader över hela världen. www.hultaforsgoup.com.