Hyresgästföreningen har aktionsdagar i Sandviken

Efter att Sandvikenhus sagt upp avtalen med Hyresgästföreningen om lokalt arbete och demokratiarbete i bostadsområdena i Sandviken ordnar nu Hyresgästföreningen två aktionsdagar i kommunen. Region Aros-Gävle samlar sina resurser för att under torsdagen och fredagen samtala med boende och allmänhet om vikten av väl förankrat arbete och Sandvikenhus ansvar för en god relation.

-          Vi kommer att ha ett informationstält utanför Ica Maxi och knacka dörr i flera områden för att prata om vår organisation och visa vilket arbete vi gör. Ett arbete som Sandvikenhus verkar ointresserade av, säger Torbjörn Rönnqvist, ordförande för Hyresgästföreningen Region Aros-Gävle.

Under dörrknackningen kommer Hyresgästföreningens rådgivare även kunna ta upp eventuella anmälningar om brister i lägenheterna. Verktyg för mätning av legionella finns också med och mätning görs i mån av tid.

-          Vi vill ha ett nytt samarbetsavtal med Sandvikenhus. Av allmännyttorna i vår region, och så vitt vi känner till i hela Sverige är det bara Sandvikenhus som agerar på det här sättet. Nu visar vi vilken stark organisation vi är och nyttan för hyresgäster och bolag att arbeta tillsammans, säger Rönnqvist.

För mer information kontakta:

Torbjörn Rönnqvist, ordförande Hyresgästföreningen region Aros-Gävle, 070 684 96 82.

Jens Lundberg, bostadspolitisk utredare. På plats under aktionen i Sandviken, 072 712 51 29.

• demokrati