ICF i Almedalen 2014 tisdag

Dag 2
I dag är det Företagarnas dag med flera bra seminarium i en följd på Hästhagsgatan 2.
Frukost intogs i lägenhet. Reflekterade över dagens talare – Jimmie Åkesson SD – om jag ska lyssna eller inte.
Ja så funderar jag och här sitter jag på rummet på kvällen för en slutsummering och har tv 2 direkt på och lyssnar på Jimmie ändå. Jag tänker utifrån min värdering, lyssna till alla och gör därefter en bedömning.
I Stockholm håller Rolling Stones på i full hals – det vore trevligt att vara där också. Svårt att klona sig men jag gläds åt er som är där. Vi har i alla fall fått solen på ön!

Första seminariet hölls av Women in progress och Grant Thornton om att ”ta styrelsearbetet på allvar”
Deltagare var Peter Norman finansmarknads minister, Caroline af Ugglas aktiechef/ägarstyrning Skandia, Sara McPhee vd på SPP mfl.
De pratar om könsfördelning i statliga resp privata bolag som är ca 50 % kvinnor i styrelser och 42 % kvinnliga ordföranden.
De beskriver att Sverige är det enda landet i världen, rätt eller fel, som har ett kollektivt styre i styrelser.
Här diskuteras det om vi ska närma oss världen eller bjuda in enl vår modell. Dvs den anglosaxiska modellen där ordförande väljer sin styrelse eller som här ägarna väljer ut ordförande samt ledamöter.
Vid en undersökning hur styrelseprocesser skiljer sig i Sverige kontra Tyskland beskrevs det så här: när ordförande skickar ut agenda med besluts underlag så rings det runt mellan ledamöter och ”luftas” och vid ordinarie styrelsemötet diskuteras det och tar betydligt längre tid. I Tyskland läser samtliga ledamöter och tar egna beslut om hur de tycker och när styrelsemötet blir av är det en livlig debatt där det är ok att bli osams. När det är beslutat går man ut och äter och tar en öl i goda vänners lag. Kompetens och mångfald är av största vikt i styrelser. Vikten av en välfungerande valberedning diskuterades också. Styrelsen ska skapa välstånd och välmående i organisation/bolag. När ägarna är bra och engagerar sig, då är också valberedningen bra och vice versa säger Caroline af Ugglas.

Hos Företagarna träffar jag Ann Askenberger vd på Franklin Covey hon berättar om sina tre olika bolags historier där vikten av att ha ett eget kapital, bostadsrätt eller villa eller rik familj.
Som små företagare har vi inte mycket att ta till från bankerna. Hon var anställd på en PR firma och blev delägare. Här startades också intresset för ledarskaps frågor så hon köpte in sig på Franklin Covey Radikal change konceptet 2005. Tufft arbete utan lön en tid då maken ville gör sin dröm, att starta en restaurang med bed & breakfast – ja hela kittet. Då krävdes det extra kapital och banken sa, nej. Ny runda med att söka pengar så blev det en släkting som hjälpte göra allt klart för en snygg försäljning.
Lärdom är att ja alla sparpengar är borta och hon gjorde en jämförelse att när dina 100 mail försvinner från inboxen så får du panik men inser efter ett tag att det kommer flera nya.

Ett annat föredrag som Annie Lööf C och Mikael Damberg S deltog i var ”avdrag eller bidrag?”
Företagarna predikar – sänk kostnader för de anställda – plocka bort sjuklöneavdraget – sänk arbetsgivare avgifterna. Annie Lööf sa att det inte går att hoppa över första sjukveckan för att komma på vecka två att man är sjuk, lite vitsigt. Mikael Damberg pratade om att S vill halvera taket på RUT vilket blev konstigt eftersom det bara förra året skapade 17000 nya jobb. Vi tolkade som att han vill att RUT och Rot ska ”fasas” ut efter att ekonomin blir bättre.

Kvällen avslutades med mingel på st lars ruin – inbjudet av Företagarna.

Hörs imorgon igen då det är Miljöpartiets dag!

• icf almedalen