Lund värst drabbat av cykelstölder i Sverige

Lund är värst drabbat av cykelstölder i Sverige räknat per capita. Trots hög stöldrisk är det många som inte låser fast cykeln, utan endast använder cykelns eget lås, visar en undersökning från If.

Förra året stals omkring 66 300 cyklar i Sverige och enbart i augusti förra året blev över 8 300 personer av med sina cyklar, enligt Brottsförebyggande rådets siffror.

Allra vanligast är stölderna i högskolestäder – och Lund är med sina 1 836 cykelstölder per 100 000 invånare allra värst drabbat. Detta enligt siffror från Brottsförebyggande rådet.

– Studentstäder har ofta många cyklar och en stor andrahandsmarknad, därför sker också många stölder. Lund sticker dock ut genom att ligga högt över till exempel Uppsala, säger Lars Silfverswärd, skadeförebyggande expert på If.

Här sker flest cykelstölder per 100 000 invånare:

2015 /100 000 inv.

Lunds kommun 1836

Örebro kommun 1700

Linköping kommun 1502

Lidköping kommun 1317

Malmö kommun 1271

Växjö kommun 1220

Uppsala kommun 1208

Halmstad kommun 1195

Helsingborgs kommun 1170

Karlstad kommun 1125

(Ifs sammanställning utifrån Brottsförebyggande rådets siffror)

Trots hög stöldrisk på många håll väljer nästan varannan cyklist att enbart använda cykelns eget, inbyggda lås när hen ställer den ifrån sig, enligt en undersökning från If. Detta trots att det blir svårare för tjuven om man låser fast cykeln vid ett cykelställ, lyktstolpe eller liknande.

– Tjuven är lat men fräck och agerar gärna antingen blixtsnabbt i stunden eller mer metodiskt när ingen ser. Cykeltjuven lyfter gärna upp din cykel i bakhjulet och leder den till en annan plats för att i lugn och ro fixa bakhjulslåset om den inte är fastlåst vid ett fast föremål, säger Lars Silfverswärd, skadeförebyggande expert på If.

En viktig förebyggande åtgärd för att slippa få cykeln stulen är att ha ett godkänt lås. Utöver cykelns fast monterade bakhjulslås bör man komplettera med ett godkänt U-lås eller bygellås. Både framhjul och ram bör låsas fast vid något som är förankrat i marken som tjuven inte kan lyfta upp cykeln ifrån. Att bara låsa fast framhjulet är ineffektivt, eftersom tjuven då kan få för sig att strippa cykeln på alla delar utom hjulet.

Få stölder anmäls

Bara cirka 40 procent av de som blir bestulna på sin cykel gör en anmälan, enligt Brå. Det gör cykelstöld till det egendomsbrott som anmäls i minst utsträckning.

– Det kan bero på att många cyklar är gamla och inte värda så mycket. Eller att man ändå inte tror att polisen ska göra någon utredning. Men oavsett cykelns värde är det viktigt att alla stölder anmäls. Annars kommer polisen aldrig kunna tillsätta tillräckliga resurser för sådant här, säger Lars Silfverswärd.

Hittills i år har omkring 30 000 cyklar anmälts stulna i Sverige. Enligt den Nationella Trygghetsundersökningen från Brå sker de flesta cykelstölder på en allmän plats. I mer än vart tionde fall har cykeln blivit stulen ur en källare eller ett förråd eller från någon annan privat plats.

Täcks av hemförsäkringen

Cykelförsäkring ingår i de flesta hemförsäkringar. Den gäller även för elcykel. Är cykeln värd mer än en viss summa kan man behöva en extra cykelförsäkring som ett tillägg till hemförsäkringen.

Ifs tips på hur du stoppar cykeltjuven:

• Parkera inte cykeln på undanskymda platser. Ställ cykeln om möjligt där många människor är i rörelse.
  • Låt inte cykeln stå ute över natten. Har du tillgång till låst cykelförråd eller eget garage? Ställ in cykeln där på kvällen.
  • Lås fast både cykelns framhjul och ram i ett kraftigt, fast förankrat föremål.
  • Id-märk cykeln så att den går att identifiera. Stöldmärk cykeln med märk-DNA, anteckna ramnumret och förvara det på en säker plats.
  • Om möjligt, ta av sadeln. Det gör cykeln obrukbar för tjuven.
Hur skyddar du din cykel mot stöld? (Flera svar möjliga)
Vajerlås, kedjelås eller bygellås 48%
Låser fast i cykelställ, lyktstolpe el dyl 40%
Endast cykelns eget lås 40%
Registrerar ramnummer i stöldskyddsregister 13%
Märk-DNA/stöldskyddsmärkning 8%
GPS/spårsändare 2%
Annat 6%
Skyddar inte min cykel mot stöld 4%

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 12-27 april 2016 har sammanlagt 3 739 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18+ år i Sverige. 2 874 personer svarade att de cyklar.

• Brott

• cykling