Begagnat "cykelfynd" kan stå dig dyrt

Att köpa begagnad cykel kan ha både ekonomiska och miljömässiga fördelar. Men är cykeln inte i gott skick kan det bli både dyrt och farligt.

Så här års är det många som är på jakt efter en ny cykel och det går att fynda på begagnatmarknaden. På Blocket finns det i nuläget nära 6 000 cyklar till försäljning. Den som går i köptankar gör rätt i att lägga ner lite tid på att kolla upp cykelns skick för att undvika en dålig affär.

– Det lönar sig att se över cykelns skick – både för den egna säkerheten och för plånboken. Cyklar i dåligt skick kan vara rent trafikfarliga, säger Lars Silfverswärd, säkerhetsexpert på försäkringsbolaget If.

Trots att cyklar enligt lag måste ha både fungerande belysning och reflexer så slarvas det. En tidigare olycksstudie som genomförts av If visar att vid var fjärde cykelolycka i mörker har det saknats både lampa och reflex.

– Om din nyinköpta andrahandscykel saknar lampa eller reflexer så är det något som ska åtgärdas direkt. Det är farligt att inte synas i mörkret när man rör sig i trafiken. Man ska också komma ihåg att reflexer inte håller hur länge som helst. Normal livslängd är ungefär tre år, säger Lars Silfverswärd.

Det är också viktigt att försäkra sig om att bromsar, ringklocka och annan säkerhetsanordning fungerar. Då och då måste kedja och kassett - den kuggkrans med drev som sitter ansluten till bakhjulet – bytas. Vid frekvent användning av cykeln brukar man behöva byta dessa en gång per år.

Cyklar som har använts på vintern slits hårdare och behöver mer underhåll än cyklar som bara använts på sommarhalvåret.

Om cykeln har brister eller fel ska man ställa sig frågan vad det kostar att åtgärda dessa.

– Att köpa en cykel i dåligt skick för att priset är väldigt lågt är en dålig idé om man varken är bra på att meka eller vill lämna in den på service hos en kunnig cykelhandlare, säger Lars Silfverswärd.

Det är också viktigt att komma ihåg att cyklar på andrahandsmarknaden kan vara stulna.

– Det finns alltid en risk att ett begagnatfynd är stöldgods. Med cykelns ramnummer kan du kolla upp vem som är ägare till cykeln. Och om säljaren föreslår att ni möts upp på en neutral plats istället för hemma så kan det vara en varningsklocka att allt inte står rätt till, säger Lars Silfverswärd.

Ifs tips för en säker begagnat-affär

Innan du köper begagnad cykel:

Provcykla och testa alla cykelns funktioner.

Kontrollera att inte hjulen är skeva och se till att bromsarna fungerar.

Cykeln ska ha lampor och reflexer fram och bak, samt reflexer på sidan.

Ta reda på vad cykeln kostade som ny.

Ta reda på cykelns ramnummer.

Om du misstänker att cykeln är stulen – ring polisen på 11414.

Skriv alltid ett köpekontrakt.

Innan det är dags att trampa iväg på din nyinköpta begagnade cykel:

Dra åt alla skruvar och muttrar.

Byt kedja och kassett om cykeln använts mycket, särskilt under vintern.

Kontrollera att inte styret sitter löst.

Tvätta cykeln, särskilt lampor och reflexer.

Olja in kedjan och se till att den är lagom spänd.

Pumpa däcken.

• Transport