Modepionjären Örjan Andersson lanserar reflexkollektion med If

Årets mörkaste period står för dörren. Då ökar antalet fotgängare som skadas i trafiken. Trots att en reflex halverar olycksrisken, går tre av fyra svenskar oftast utan. Därför lanserar försäkringsbolaget If för andra året en reflexkollektion för att fler ska synas i mörkret. Denna gång är det jeansdesignern tillika Cheap Monday-grundaren Örjan Andersson som tagit på sig uppgiften att ta fram en klädkollektion som kan rädda liv.

Vi nordbor är dåliga på att använda reflex, trots mörkret och det faktum att en reflex halverar risken för att man ska bli påkörd. En ny undersökning från försäkringsbolaget If visar att tre av fyra (76 procent) av svenskarna sällan eller aldrig bär reflex. Bland unga är det mindre än två av tio som alltid har reflex när de är ute i mörkret. Glömska och fåfänga uppges som främsta orsak.

Därför lanserar If en reflexkollektion i samarbete med jeansdesignern tillika grundare av Cheap Monday och Weekday, Örjan Andersson. Kampanjen är en uppföljning på förra årets Guldäggsbelönade kampanj tillsammans med märket BACK för att fler ska använda reflexer under årets mörka månader.

– Vi är väldigt glada över att Örjan Andersson tog sig an uppdraget i år. Han är en sann pionjär och har en förmåga att få stort genomslag med sina konceptuella idéer, säger Katarina Mohlin, kommunikationschef på If.

För Örjan Andersson var det lockande med ett samarbete där snygg design och kalla fakta fick gå hand i hand.

– Jag gick igång direkt på själva konceptet – en klädkollektion som kan rädda liv. Speciellt med förra årets succé i åtanke. Det är ett sympatiskt projekt som uppmanar till säkerhet för alla. Om jag så bara ser en enda person med reflexbyxorna på stan vet jag att det har gjort skillnad, säger Örjan Andersson.

Kampanjen har i år även spridit sig till våra nordiska grannländer. I Norge är det modeskaparna Mardou & Dean och i Finland Laura Juslin som kommer att lansera sina respektive kollektioner i samarbete med If.

Örjan Anderssons kollektion kommer att spegla hans egna streetiga stil och består av en unisex-uniform som går att kombinera i oändliga former - ett par jeans med reflexrevärer, en bomberjacka, keps, mössa och sweatshirt.

Kläderna finns i butik från den 6 november och kommer att säljas hos Från Ö till A online och i butik, Åhléns City i Göteborg och Stockholm.

Läs mer om initiativet och se filmen på If.se/reflectif

#ÖAxIf

För mer information, kontakta:

Caroline Uliana, informationschef If

caroline.uliana@if.se