Så säkrar du uthyrningen via Airbnb

Tusentals svenskar hyr ut sin bostad privat på sajter som Airbnb. För många är det ett sätt att få extrainkomster, men det kan också innebära en risk. En vanlig hemförsäkring täcker sällan inredning som förstörs eller försvinner under uthyrningsperioden.

I Sverige erbjuds varje dag tusentals boenden till turister via sajter som Airbnb. Det som är tänkt att ge extra pengar kan orsaka stora hål i plånboken för den som hyr ut och inte har rätt försäkringsskydd.

– Den vanliga hemförsäkringen innehåller skydd för de flesta olyckshändelser man kan råka ut för, som till exempel inbrottsskador och stöld. Den som hyr ut via Airbnb har inte rätt till samma skydd under tiden bostaden är uthyrd, säger Caroline Uliana, informationschef på försäkringsbolaget If.

Eftersom personen som man hyr ut bostaden till har tillåtelse att vara där, ersätter den vanliga hemförsäkringen inte om någonting förstörs eller blir stulet.

Om den tillfälliga hyresgästens ägodelar som förvaras i bostaden skadas eller förloras på grund av en plötslig och oförutsedd händelse, täcks detta av dennes egen hemförsäkring.

– Airbnb och andra uthyrningsförmedlare erbjuder ofta ett visst skydd till den som hyr ut. Det är viktigt att kontrollera vad som ingår i det, säger Caroline Uliana.

Om hemförsäkring

Med en hemförsäkring kan man få ersättning om ens saker stjäls vid inbrott, förstörs i en brand eller drabbas av vattenskada. Det ingår också ett personligt skydd om du blir sjuk på resa, hamnar i rättstvist, blir krävd på skadestånd eller utsatt för rån eller överfall. Försäkringen omfattar alla som är skrivna på adressen.

If har samlat några tips för den som hyr ut sin bostad:

• Börja med att se över dina försäkringar. Vilka har du och vad täcker dessa?
  • Välj hyresgäst med omsorg - gå igenom potentiella gästers profiler och tidigare omdömen hos förmedlaren.
  • Gör en inventering av bostaden. Lås in värdefulla saker i ett särskilt rum eller utrymme dit hyresgästen inte har tillträde.
  • Fråga om hyresgästen själv har en hemförsäkring. I dessa ingår ett ansvarsskydd om hyresgästen orsakar en skada.
  • Skriv ett ordentligt avtal där det står vad som gäller. Städning och inventarier etc.
  • Om du hyr ut regelbundet eller i större skala kan uthyrningen räknas som affärsverksamhet och då behöver du teckna en särskild försäkring.
  • Se alltid till att ha hyresvärdens eller bostadsrättsföreningens tillstånd för att hyra ut. Annars kan det vara olagligt.

För ytterligare information: Jessica Källman, Pressansvarig. Mobil: 0768 69 10 82.

• Ekonomi

• försäkring