IKSU värvar världsstjärna

IKSU har gjort klart med en ny etablerad världsspelare. 24-åriga schweziskan Corin Rüttimann har skrivit på ett kontrakt för säsongen 2016/17.

Efter tre raka säsonger hos gotländska Endre IF väljer nu en av världens bästa centrar på damsidan att byta klubbmiljö.

Efter 73 matcher i Endres tröja och 122 poäng, fördelade på 67 mål och 55 målgivande passningar blir Rüttimann ett fantastiskt tillskott i IKSUs redan starka trupp inför nästa säsong.

-Först och främst var det en ära när IKSU kontaktade mig, det är en klubb som redan kryllar av landslagsspelare, säger Rüttimann som efter ett besök i Umeå valde att skriva på för studentklubben.

Men valet var inte enkelt för henne.

-Nej, det fanns fler klubbar med i bilden, men jag känner att IKSU är en bra förening med de bästa förutsättningarna och jag tror jag kommer utvecklas bäst i den miljön. Mitt besök uppe i Umeå förra helgen när jag fick träna med laget fällde avgörandet, säger hon.

Hon passar också på att hylla Endre IF efter sin tre-åriga sejour i klubben.

-Jag är oerhört tacksam för mina år i klubben och har de att tacka för mycket.

Corin Rüttimann har 82 A-landskamper för Schweiz och kom med i VM:s All Star Team såväl 2011 som 2015. Förra veckan utsågs hon till världens tredje bästa spelare efter Anna Wijk och Jonna Mäkelä och klubbchefen Jocke Sjöström är förstås helnöjd över att han vunnit ”dragkampen” om Endre-forwarden.

-Det är en viktig värvning för oss då Corin i mitt tycke är en av världens bästa spelare, hon jobbar stenhårt och är extemt ödmjuk och kommer tillföra massor i vårt unga lag med sin rutin, säger han.

• Gotland