Pressmeddelande -

ASH: Resultat från ny studie för behandling av personer med philadelphiakromosom-positiv ALL

På American Society of Hematology’s 59e kongress i Atlanta presenterades resultatet från en avslutad fas 2-studie där potanitinib (Iclusig®), i kombination med steroider, studerats som behandling för patienter med philadelphiakromosom-positiv akut lymfatisk leukemi (Ph+ ALL).

I studien, som genomfördes från mars 2014 till december 2016, deltog 42 patienter med en medianålder på 68 år. Patienterna fick ponatinib vid åtta cykler på sex veckor och steroider som förmedicinering fram till dag 29 under första cykeln. Intratekal behandling med methorexate, citarabine och dexametasone gavs var 28:e dag för profylax till centrala nervsystemet.

Ponatinib tillsammans med steroider visade effekt hos nyligen diagnostiserade äldre patienter som inte kan behandlas med intensiv kemoterapi eller stamcellstransplantation som har philadelphiakromosom-positiv akut lymfastisk leukemi.

Läs abstract från studien här: https://ash.confex.com/ash/2017/webprogram/Paper106569.html

Kontaktuppgifter:

Johan Hultén, Ph.D., Medical Director, Incyte Biosciences Nordic AB

Erik Fromm, General Manager, Incyte Biosciences Nordic AB

Ämnen

Forskningsprogrammet består av 17 utvecklingskandidater som riktas mot 14 molekylära mål. I portföljen finns immunterapier som syftar till att få patientens eget immunsystem att angripa cancerceller och riktade behandlingar som syftar till att direkt eller indirekt blockera effekterna av cancerframkallande mutationer.

Incyte har sitt globala huvudkontor i Delaware i USA och europeiskt huvudkontor i Lausanne. Över hela världen har Incyte mer än 1000 medarbetare.

Erik Fromm

Presskontakt Landschef, Incyte Biosciences Nordic AB

​Incyte är ett globalt läkemedelsföretag med inriktning på forskning, utveckling och tillverkning av nya behandlingar för sjukdomar där det finns få eller helt saknas behandlingsalternativ.

​Incyte grundades 2002 och är ett globalt läkemedelsföretag med inriktning på forskning, utveckling och tillverkning av nya behandlingar för sjukdomar där det finns få eller helt saknas behandlingsalternativ.

Forskningsprogrammet består av 23 utvecklingskandidater som riktas mot 21 molekylära mål. I portföljen finns immunterapier som syftar till att få patientens eget immunsystem att angripa cancerceller och riktade behandlingar som syftar till att direkt eller indirekt blockera effekterna av cancerframkallande mutationer.

Incyte har sitt globala huvudkontor i Delaware i USA och europeiskt huvudkontor i Morges (Schweiz). Över hela världen har Incyte mer än 2000 medarbetare.