​Sven Hagströmers Creades blir majoritetsägare i Inet

”Nu får vi mer muskler och kunskap för att växa snabbare". Inets vd Erik Wickman välkomnar de nya huvudägarna.

Inet har haft god tillväxt sedan starten för femton år sedan, från en liten datorbutik i Göteborg till en av Sveriges största och mest prisade datoråterförsäljare på både webben och i butiker. Nu köper investeringsbolaget Creades sjuttio procent av bolaget, lagom till att Inet etableras i Barkarby med en andra butik i Stockholmsregionen och totalt den sjätte butiken i Sverige.

– Vi har länge haft höga tillväxtmål och arbetar stenhårt för att bli Sveriges största och mest omtyckta datorbutikkedja. Nu får vi en erfaren partner vid vår sida som jag tror kommer göra den fortsatta expansionen både snabbare och roligare, inte minst för våra kunder. Jag är självklart kvar som delägare till Inet, säger Erik Wickman, vd på Inet.

Inets nya majoritetsägare är otroligt engagerade och förhoppningsfulla.

– Vi satsar på Inet eftersom vi tror på ledningen och hela företagets förmåga att fortsätta leverera precis så bra som de gjort hittills. Inet tjänar pengar i en bransch där konkurrensen är stenhård, orsaken till att de lyckas är att de tar hand om sina kunder på bästa möjliga sätt. Inet är otroligt proffsiga på kundservice vilket också bevisas i alla utmärkelser de får, säger Per Frankling, vd på Creades.

Finansmannen och entreprenören Sven Hagströmer är huvudägare i Creades, vars affärsidé är att investera i mindre och medelstora svenska företag där de kan fungera som en engagerad ägare.

– Det finns en stark efterfrågan på datorer, datorkomponenter och tillbehör som kommer att fortsätta vara stark i framtiden. Jag och vår nya huvudägare kommer tillsammans att arbeta för en fortsatt tillväxt både i antalet butiker och på webben, säger Erik Wickman, vd på Inet.

Idag har Inet fem butiker i Stockholm, Göteborg, Malmö och Uddevalla, i slutet av april öppnar den sjätte butiken i Barkarby utanför Stockholm.

– Viktigast för oss är att Inet kan fortsätta att växa lönsamt, sedan tror och hoppas jag att vi ska kunna öka takten efter att Barkarby bevisat sig vara en bra etablering. Det finns många sätt att växa, nyckeln ligger i Inets föredömliga sätt att ta hand om sina kunder, säger Per Frankling, vd på Creades.

Finansiell rådgivare, Niklas Hofverberg på HDR Partner
Juridisk rådgivare, Olof Reinholdsson på Advokatfirman Delphi

Erik Wickman, vd Inet, 0708-65 27 02, erik.wickman@inet.se
Per Frankling, vd Creades, 0702 68 59 08, per.frankling@creades.se
Magnus Sjöbäck, pressansvarig Inet, 0704-45 15 99,magnus.sjoback@inet.se

Creades är ett investeringsbolag med långsiktiga engagemang i mindre och medelstora bolag. Innehavet omfattar bland annat Acne Studios, Avanza Bank, Carnegie och Lindab. Creades aktie handlas på NASDAQ OMX Stockholms huvudmarknad.