Obalansen i utgifterna för transportinfrastruktur framgår tydligt av Hela Sverige ska levas balansrapport, som publicerades i slutet av januari i år. Men det behöver inte vara så menar Inlandsbanan AB:s vd Peter Ekholm.

Fler satsningar behövs i inlandet för att nå de transportpolitiska målen

Regeringens transportpolitiska mål är att säkerställa en samhällsekonomiskt effektiv och långsiktigt hållbar transportförsörjning för medborgare och näringslivet i hela Sverige.

Som vd för Inlandsbanan AB som är infrastrukturförvaltare, samt de två dotterbolagen som bedriver person- och godstrafik genom 19 av Sveriges inlandskommuner, står det helt klart att vi behöver fler satsningar på infrastruktur i Norrlands inland för att detta ska kunna ske.

Obalansen i utgifterna för transportinfrastruktur framgår tydligt av Hela Sverige ska levas balansrapport, som publicerades i slutet av januari i år. Men det behöver inte vara så?

Inlandsbanan har en unik position som transportled för gods – och persontrafik. Vårt mål är att stärka den genom en storskalig uppgradering, vilket Trafikverket nu fått i uppdrag att göra en analys av. En satsning på Inlandsbanan skapar inte bara möjligheter för en utvecklad persontrafik utan skulle också vara vital för råvarunäringarna i Norrland, som skogs-, stål- och gruvindustrin. Det skulle öppna för mer person- och godstrafik, ge en kraftigt ökad transportkapacitet samt ge ökad redundans på järnväg i norra Sverige. En tidigare gjord utredning (Framtidens kollektivtrafik på Inlandsbanan 2017) visar att en uppgraderad Inlandsbanan dessutom möjliggör en halvering av restid i inlandet.