Permascand tar in ägarkapital från Inlandsinnovation och Mittkapital

Pressmeddelande   •   Okt 31, 2012 11:30 CET

Verkstadsindustriföretaget Permascand i Ljungaverk får nya ägare och tar in ägarkapital från Inlandsinnovation och Mittkapital.

Mittkapital och Inlandsinnovation investerar i Permascand och blir därmed delägare tillsammans med tre personer i nuvarande företagsledning. Säljare är AkzoNobels affärsenhet Pulp and Performance Chemicals. Verksamheten drivs av den nya ägargruppen från och med den 1 november 2012. Parterna har enats om att inte offentliggöra köpeskillingen. Alla anställda på Permascand behåller sin anställning.

‒ Den här investeringen innebär en nysatsning som är positiv för tillväxten och sysselsättningen i Ljungaverk och Västernorrland, säger landshövding Bo Källstrand.

Permascand tillverkar utrustning i höghållfasta material såsom titan och aluminium, framförallt för elektrokemisk industri och offshoremarknaden. Huvudkontor och produktion ligger i Ljungaverk i Ånge kommun. Företaget har 130 anställda. Omsättningen 2011 var 201 miljoner kronor. Drygt 95 procent av produkterna levereras till marknader utanför Sverige, främst Europa och Sydamerika.

‒ Ljungaverk i Ånge kommun har en lång industritradition och Permascand är en ledande aktör inom sin bransch. Den nya ägarkonstellationen ger goda förutsättningar för tillväxt, säger Gunnar Olofsson, vd för Inlandsinnovation.

‒ Verkstadsindustrin är ett område vi prioriterar och vi ser en framtidspotential i en stark norrländsk verkstadsindustri, säger Susanne Olofsson, Mittkapitals vd.

Permascand har en stark position på världsmarknaden för elektroder och elektrodbeläggningar. I Norden har företaget också en framträdande roll på marknaden för bearbetning av titan och andra höghållfasta material för applikationer inom processindustri och offshore samt marina tillämpningar.

För mer information:

Gunnar Olofsson, vd Inlandsinnovation AB, mobil 0703-34 15 16.

Susanne Olofsson, vd Mittkapital, mobil 0708-74 10 24.

Inlandsinnovation är ett statligt riskkapitalbolag med norra Sveriges inland som verksamhetsområde. Inlandsinnovation har en finansieringsram på 2 miljarder kronor.

Mittkapital är ett investmentbolag för investeringar i Jämtlands och Västernorrlands län med ett kapital om 200 miljoner kronor. Mittkapital är ett helägt dotterbolag till Sjätte AP-fonden och delfinansierat av EU-medel.