Lukulumo

Nu kan även barn i Finland utveckla språket med Polyglutt

Varje barn har rätt till sitt modersmål. Forskning visar att högläsning utvecklar barns ordförråd, stärker barns självkänsla och bidrar till barns emotionella utveckling. Starka kunskaper i modersmålet utgör grunden för allt lärande – speciellt av andra språk. Vårt mål är att alla barn ska få uppleva läsandets magi, oavsett modersmål eller hemförhållanden, därför lanserar vi nu Lukulumo i Finland. Idag och imorgon står vi på SETT Finland i Helsingfors.

I den finska versionen Lukulumo finns alla böcker inlästa på finska och många går även att lyssna på upp till 15 andra språk. Precis som i Polyglutt ingår en pedagogisk handledning i tjänsten. Den är framtagen av Päivi Heikkilä-Halttunen och Sirke Happonen som är experter inom finsk barnlitteratur. Handledningen ger praktiska tips och olika infallsvinklar till boksamtal.

”Vi är väldigt glada att så många stora och etablerade finländska förlag valt att tillsammans med oss tillgängliggöra bilderböcker på mångspråk så att så många barn som möjligt får ta del av bilderbokens magiska värld. Vi vill erbjuda pedagoger nya metoder för att bidra till alla barns språkutveckling samt svara på utmaningar som ställs i läroplanen för småbarnspedagogik”, säger Jakob Skogholm, VD på ILT Inläsningstjänst.

Vill du veta mer? Besök vår hemsida www.lukulumo.fi

Lukulumo
ILT Inläsningstjänst har tagit fram det pedagogiska verktyget Lukulumo som är ett stöd för att arbeta med språkutveckling och flerspråkighet i förskolan. Många av böckerna i tjänsten finns inlästa på upp till 15 språk utöver finska. Tjänsten växer hela tiden och fler böcker och språk tillkommer löpande.

För mer information kontakta:

Marknads- och försäljningschef
ILT Inläsningstjänst