350 000 kronor till årets stipendiater – dags att söka innovationsstipendiet från Stockholms stad

Nu är det dags att söka årets Innovationsstipendium från Stockholms stad. Alla som bor eller arbetar i Stockholm, och som har en idé på en ny produkt eller tjänst, kan söka. Sista ansökningsdatum för 2011 års stipendium är den 27 september.

Sedan 1983 har Stockholms stad delat ut stipendier till innovatörer som presenterar bra idéer för nya produkter och tjänster, som bedöms ha en kommersiell potential. Både amatörer och proffs kan söka. Du behöver exempelvis inte kunna visa upp en prototyp, men likväl en väl beskriven idé eller ritning. Den som söker ska bo eller arbeta i Stockholm och syftet är att främja företagandet.

– Med Innovationsstipendiet har vi sedan 25 år premierat framväxten av nya produkter och tjänster, eftersom bra idéer är grunden till framgångsrika företag, säger Olle Zetterberg, vd på Stockholm Business Region, som ansvarar för stipendiet.

Under de senaste åren har mellan sex och tio pristagare fått mellan 15 000 kronor och 120 000 kronor. Totalt delas 350 000 kronor ut årligen.

Bland tidigare års stipendiater finns allt från soldriven vattenreningsutrustning, satellitkommunikation och läkemedelsframställning till mammabyxa, skoskyddspåtagning och mobila rutschkanor.

Mer information: http://www.stockholmbusinessregion.se/Vara-tjanster/Innovationer/

Per Holmlund, presschef Stockholm Business Region
070-472 80 69, per.holmlund@stockholm.se

• entreprenörskap
  • stockholm
  • olle zetterberg
  • uppfinnarstipendium

Stockholm Business Region har till uppgift att tillsammans med dotterbolagen Stockholm Business Region Development och Stockholm Visitors Board utveckla och marknadsföra Stockholm som etablerings- och besöksort. Stockholm Business Region driver varumärket Stockholm –The Capital of Scandinavia.