I veckans avsnitt av Med målet i sikte: Bästa tipsen för att komma närmare drömjobbet!

I avsnitt nummer 11 av podcasten Med målet i sikte får programledarna Lisa Gustafsson och Charlotte Ohlson Bresciani besök av Iriskollegan och jobbcoachexperten Sandra Ericsson Sjöblom. Sandra är ansvarig över den nationella tjänsten Stöd och matchning på Iris och arbetar varje dag med att coacha folk ut i arbete och studier. Går du i tankarna att anta en ny utmaning i livet eller är du intresserad av tips om hur du sticker ut inför en potentiell arbetsgivare? Lyssna då på veckans avsnitt!

Varje år vägleder och matchar Iris ett tusental människor ut i arbete och studier genom tjänsten Stöd och matchning. Tjänsten innebär att respektive deltagare tilldelas en jobbcoach som ger stöd och råd i dennes jobbsökande.

- Tillvägagångssättet i Stöd och matchning är väldigt individuellt, vissa behöver stöd i att uppdatera och skriva ett CV som väcker nyfikenhet. Andra behöver träna inför arbetsintervjun medan vissa får stöd i att identifiera sina styrkor och erfarenheter. Allas väg till drömjobbet ser ju olika ut, och vi identifierar och kartlägger hur just din väg ser ut och jobbar därefter, säger Sandra om arbetet som jobbcoach på Iris Stöd och matchning.

Att det ibland kan upplevas som svårt att söka jobb kan nog de flesta känna igen sig i. Att sticka ut inför potentiellt framtida arbetsgivare och presentera dig själv på ett sätt som samtidigt beskriver vem du är, vad du brinner för, vilka styrkor du besitter och varför du vill jobba på just den arbetsplatsen kan ibland upplevas som en omöjlig ekvation. Men det finns knep att använda för att få den att gå ihop.

- Det finns massor av tips i hur du bäst presenterar dig själv inför en arbetsgivare. Men börja med att lokalisera dina egenskaper och det som du brinner för. På vilken arbetsplats och i vilken roll passar dessa egenskaper in? När du vet det blir det lättare att beskriva varför du vill arbeta just där, säger programledaren Charlotte, som vanligtvis arbetar som jobbcoach på Iris.

Men hur hålls motivationen uppe om en skickar hundra CV:n utan att få ett svar?

- Här är din jobbcoach väldigt viktig! Coachen ger dig pepp och motivation att kämpa vidare. Ofta är det så att det krävs många nej för att tillslut få ett ja. Våga även fråga företagen vad det var som saknades i din ansökan, säger Sandra.

Så får du ditt drömjobb – några tips:

• Det kan ibland upplevas svårt att veta vad sina bästa egenskaper är. Fråga dina vänner, kollegor eller före detta arbetsgivare. De ser ofta styrkor man själv inte sett.
  • Identifiera ditt varför och det du brinner för. Då blir det lättare att visa det för arbetsgivaren.
  • Kraven är inte lika höga om du skickar en spontanansökan till de företag du vill jobba på. Det är ofta så de flesta jobben blir tillsatta.
  • Återkoppla! Var Top of Mind hos arbetsgivaren. Låt dem inte glömma dig.

Lyssna på fler tips och råd i hur du får ditt drömjobb i veckans avsnitt av Med målet i sikte. Som vanligt hittar du podcasten via Simplecast, Spotify, Itunes och i din podcastapp!

Podcasten med tips och inspiration för livet och arbetslivet. Läs mer på www.iris.se/medmaletisikte