Färre skolbränder med integritetsskyddad bevakning

28 mars 2010

Färre skolbränder med integritetsskyddad bevakning

I fjol brann det på 457 svenska skolor och mer än hälften av dessa bränder var anlagda. Trots det stora antalet skolbränder är det en minskning jämfört med 2008.

En förklaring kan vara att kommunerna arbetar mer förebyggande för att skydda sina skolor. Det märker vi genom det ökande intresset för vår integritetsskyddande kameralösning Skolbevakaren, säger Johnny Berlic, VD på innovationsbolaget Mindmancer.

Det är färsk statistik från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap som visar på de senaste årens skolbränder. På Mindmancer är de väl medvetna om det stora antalet bränder som sker på skolor varje år. För att förhindra fler bränder har de utvecklat en integritetsskyddad kamerabevakning specifikt för skolor. Kamerabevakningen kallas Skolbevakaren och den detekterar och analyserar i realtid vad som sker i det bevakade området. Vid misstänkta aktiviteter kallas en väktare ut eller så kan operatören prata genom kameran. Detta kan i sin tur förhindra eller minska omfattningen på branden eller skadegörelse.

Systemet är uppbyggt så att det inte går att identifiera vem eller vilka personerna som är på skolgården, utan syftet är att upptäcka personer som bedöms kunna göra någon åverkan på skolan – innan det har skett.

– För oss är målet med Skolbevakaren att antalet bränder, men också stölder och skadegörelse ska minska rejält. Vi vill göra detta genom förebyggande arbete, efteråt är det försent. Med Skolbevakaren vill vi att en vuxen kommer till platsen, som en väktare eller fältassistent. Detta för att de ska kunna avdramatisera situationen och tala med ungdomarna, då tex en högtalarröst ibland kan uppfattas som provokativt, säger Johnny Berlic.

Skolbevakaren är marknadsledande i Sverige och finns i ett tiotal svenska kommuner. Mindmancer har nu också fått förfrågningar från Norge och Danmark, där de också har liknande problem med skolbränder.

– Vår bevakningslösning fungerar. Det är SISAB, Skolfastigheter i Stockholm AB, ett bra exempel på. De har Skolbevakaren på 48 skolor. Tillsammans med förebyggande insatser för att minska antalet bränder har de sett en rejäl minskning av skadegörelse och bränder under de senaste två åren. De har minskat kostnaderna för skadegörelse med 25 procent vilket motsvarar 4,6 miljoner kronor. Att vi har varit en del i att de även kunnat sänka försäkringspremien med bortåt 12 miljoner är väldigt givande, det är kul att se nyttan som Skolbevakaren ger, säger Johnny Berlic.

Johnny Berlic, VD på Mindmancer AB, 031-303 60 91, 070-848 42 73,

www.mindmancer.se

www.skolbevakaren.se

Relaterat material:

Mindmancer AB utvecklar teknik för kostnadseffektiv bevakning med tonvikt på integritetsskydd. Drivkraften är att förebygga brott genom nya innovativa lösningar. Företagets koncept Faktisk Säkerhet förhindrar stölder och skadegörelse redan innan de genomförts.

• göteborg
  • skola
  • räddningstjänst
  • integritet
  • bränder
  • brandskydd
  • bevakning

Mindmancer

Mindmancer har ett Aktivt (Aktiv Kamerabevakning) förhållningssätt till säkerhet. Genom användning av kameror kan vi förebygga skadegörelse, intrång, stöld och även brand. Vi erbjuder såväl företag som kommuner en helhetslösning när det gäller säkerhet, med fokus på ökad säkerhet till ett lägre pris. Våra lösningar kräver färre kameror och vi kan dessutom använda oss av redan installerade kameror. Mindmancer är marknadsledande på bygg- och skolbevakning i Sverige och har flera hundra kameror monterade över hela Sverige. Man köper inte bara en installation av oss utan en service – att hålla ditt objekt säkert från yttre hot. Vi kallar allt detta för Faktisk Säkerhet.